Asigurari Casco

Am mai vorbit in postarile mele despre asigurari, dar in aceasta postare as vrea sa ma refer special la asigurarea CASCO si la politicile unor companii de asigurare. Acum citeva saptamini ma suna un amic si imi zice ca vrea sa-si faca CASCO la masina. De fapt avusese si inainte si vroia sa continue. Eu nu inteleg de ce ar trebui facut CASCO la masini in conditiile in care asiguratorii de pe piata din Romania sunt niste rechini gata sa-si sfasie prada. Sistemul de asigurari auto ar trebui sa functioneze corect pe baza unui sistem bonus mallus, adica mai pe intelesul tuturor astfel: tu plateti 5 lei pentru asigurarea CASCO a masinii tale, daca anul asta nu ai nici o dauna, ar trebui ca suma platita de tine la CASCO sa se reduca, daca ai daune peste o anumita valoare suma ar trebui sa se mareasca pentru ca, teoretic, reprezinti un risc mai mare pentru societatea de asigurare.

Sistemul acesta de bonus malus are o valoare limita a ratei daunalitatii pe la 70-75%, adica, mai pe intelesul tuturor in cifre functioneaza astfel: tu plateti casco 5 lei pe an, daca daunele tale anuale au avut valoarea de 2 lei, adice esti sub 75% din ce platesti asiguratorul ar trebui sa-ti reduca suma platiti anul viitor cam cu 5-10%, deci ai intrat pe sistemul de bonus. Daca insa daunele tale au valoarea de 4,5 lei atunci ar trebui sa-ti mareasca suma de plata cu 10-20%, deci ai intrat pe mallus.

Sitemul este foarte simplu de inteles si are o logica in spate: daca tu nu ai daune si platesti o suma la casco vei constata la un moment dat ca dai niste bani de pomana si nivelul sumelor platite este prea mare pentru riscul asigurat, iar la un moment dat vei decide sa renunti la a face casco. Pentru a te tine motivat firma de asigurare ar trebui sa-ti calculeze nivelul sumei asigurate astfel incat sa fii motivat sa faci in continuare, de aceea ar trebui sa beneficiezi si de bonus nu numai de mallus.Concret, in cazul meu, la masina pe care o aveam plateam casco anual 450 de euro, fara sa am dauna la masina. In al doilea am asiguratorul mi-a marit cu 10 euro polita spunand ca valoarea masinii e mai mica dar cota se mareste conform cu graficele lor. Vazand asta am facut un calcul simplu: pe 4 ani as fi platit 1800 de euro la masina. Tinand cont ca conduc de vreo 14-15 ani si nu am avut accidente din care sa rezulte dauna totala si sa-mi fure masina e mai complicat, am ajuns la concluzia ca daca am un accident pe dreapta fata (cele mai probabile ca incidenta) suma pe care o voi plati pe reparatie va fi undeva la 1300-1400 de euro.

Daca asiguratorul si-ar fi ajstat suma de plata pe 4 ani undeva pe la 800-900 de euro atunci as fi luat in considerare sa-mi fac casco la masina pentru ca aveam si alte beneficii care ar fi justificat suma. Altfel am decis ca nu e cazul sa mai fac casco si am decis asta acum 4 ani. Rezultatul : aproape 1800 de euro in buzunarul meu.

La fel se intimpla si la companiile care au flota si care din diverse motive nu fac o analiza pe istoric a daunelor pe masini pentru a decide daca merita se negocieze dur cu cei de la asigurari sau sa nu mai incheie polite casco cu ei asumandu-si un risc de daunalitate. La flote situatia este mai simpla decat atunci cand ai o singura masina deoarece riscul de daunalitate se imparte pe numarul total de masini avand probabilitati de realizare mai mici decat in cazul unei singure masini, iar daca analiza se face pe un istoric atunci riscurile asumate se diminueaza considerabil.

Pe de alta parte asiguratorii si brokerii sunt in vrie pentru ca oamenii si companiile nu mai fac casco. Poate ar trebui schimbata un pic politica astfel incat oamenii sa nu aiba senzatia ca sunt furati si inselati atunci cand fac astfel de asigurari. Totusi, statul le da o mina de ajutor si le permite sa mareasca polita RCA pentru a mai atenua din pierderile de la lipsa politelor de CASCO (bineinteles ca motivul prezentat de ei nu e asta ci o asa zisa rata a daunalitatii foarte mare pe politele RCA………abureala). As vrea ca statul roman si autoritatile romane sa fie atat de darnice si cu mine si sa-mi permita sa nu mai platesc taxele datorate lor daca pierd un client.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *