Anvelope de iarna sau anvelope all season

In articolul asta as vrea sa va ofer o perspectiva si o comparatie anvelope de iarna vs anvelope all season. Si o sa ava explic cum sta treaba din punct de vedere tehnic si financiar ca sa intelegeti lucrurile mai bine.

Ce sa aleg anvelope all season sau anvelope de iarna?

Eu m-am intrebat asta de foarte multe ori si am cautat niste elemente care sa ghideze in a alege anvelope all season in defavoarea anvelopelor de iarna. Asta e alegerea mea si o sa incerc sa v-o justific in acest articol. Legea zice ca vara trebuie sa ai anvelope de vara si iarna anvelope de iarna. Considerentele tehnice sunt de luat in calcul si multi se duc in zona asta ca sa-ti explice e ce e bine sa ai anvelope de iarna si de vara in detrimentul celor all season. Realitatea este ca foarte putini oameni inteleg cu adevarat ce inseamna acele argumente tehnice. Iar cei care le inteleg le iau pe nemestecate fiind foarte greu sa verifice acele argumente.

Sa le luam pe fiecare pe rand si sa le analizam:

1 distanta de franare.

Argumentul forte este ca anvelopele all season nu franeaza la fel de bine vara ca cele de vara si iarna ca cele de iarna. Se spune ca sunt un fel de struto-camila cand e vorba de franare. Total gresit! Distanta de franare la autovehicule depinde de foarte multi factori. Eu am sa va enumar doar cativa dintre ei:

  • starea placutelor si a discurilor, temperatura placutelor si discurilor,
  • temperatura anvelopei, temperatura asfaltului,
  • materialul anvelopei, tipul de asfalt,
  • starea garniturilor din sistemul de franare,
  • starea lichidului de frana,
  • starea actuatorilor ABS,
  • softul sistemului ABS,
  • starea senzorilor ABS etc.

Poti avea anvelope foarte bune daca placutele si discurile sunt uzate “si nu calca uniform placuta pe disc” vei avea o distanta mai mare de franare decat la o masina cu anvelope mai slabe dar cu sistem de franare ok. Daca dezechilibrele pe roti sunt mari (intre cele 4 roti) vei avea, de asemenea, performante mai slabe.

2. consumul de combustibil.

Anvelopele all season consuma mai mult decat cele de iarna/vara. Experienta mea imi spune ca cei mai ulti oameni nu se uita la asta cand cumpara anvelope si tot timppul vor alege anvelope mai ieftine in detrimentul celor mai scumpe dar care au un consum de combustibil afisat mai mic. Realitatea este ca nu vei face diferenta intre ele la consum (am testat eu asta) pentru ca cei mai multi oameni nu merg la consum, iar asta ii intereseaza mai putin decat pretul anvelopei.

3. Uzura mai mare.

Adica anvelopele all season se uzeaza ami repede decat cele de iarna/vara. Total fals! Testele pe care le-am facut eu personal mi-au aratat ca anvelopele all season tin la fel de mult ca cele de iarna. Dar, sa zicem ca e asa, ca se tocesc mai repede. asta te-ar afecta doar daca ai face mai mult de 15.000 de km pe an. Asta pentru ca o pereche de anvelope bune te tin 60-80.000 de km. Daca nu faci 15.000 de km pe an sau mai mult oricum vei schimba anvelopele la cel mult 4 ani pentru ca imbatraneste cauciucul. Daca le folosesti dupa cei 4 ani punctele 1 si 2 nu sunt importante pentru tine si toata discutia e tardiva.

Financiar – cum stam la comparatia anvelope iarna vs all season

Anvelopele all season sunt la acelasi pret cu cele de vara sau iarna de la acelasi producator (au diferente mici intre ele). Sa luam ca perioada de referinta 4 ani, pentru ca asa cum spuneam mai sus dupa 4 ani e recomandat sa inlocuiesti anvelopele chiar daca nu au norma de km efectuata. Asta din considerente de imbatranire cauciuc. Sa zicem ca faci 15.000 de km in medie pe an.

Avelope all season :4 bucati (mergem pe anvelope premium) in cei 4 ani, cost 120 euro/bucataX4=480 de euro.

Anvelope vara: 4 bucati (premium, de asemenea) in cei 4 ani: cost 120 euro/bucataX4=480 euro

Anvelope iarna: 4 bucati (premium, de asemenea) in cei 4 ani: cost 120 euro/bucataX4=480 euro

Inlocuire anvelope si echilibrare: all season 1 inlocuire la 4 ani cost 25 ronX4 buc-=100 ron, echivalent 22 euro

Inlocuire anvelope si echilibrare: vara/iarna 1 inlocuire 2 ori pe an cost 25 ronX4 bucX2 ori pe anX4ani-=800 ron, echivalent 160 euro

Pentru toate calculele am considerat euro ca fiind 5 Ron.

Total anvelope vara/iarna pe ciclul de 4 ani 480 euro+480 euro+160 euro=1120 euro

Total anvelope all season pe ciclul de 4 ani 480 euro+22 euro=502 euro

Ce ne spune calculul asta?

Pai daca am schimba anvelopele all season la 2 ani si nu la 4 tot am iesi mai ieftin decat varianta vara/iarna cu 100 si ceva de euro. Asta fara sa aduagam stocarea anvelopelor. Asta mai costa suplimentar si transportul la fiecare inlocuire de asemenea. Orice anvelope noua all season va avea performante mult mai bune decat orice anvelope vara/iarna uzata de 2 ani ca sa nu mai vorbim de anvelopele uzate dupa 3 ani sau 4 ani. Si cred ca toti va dati seama de asta. Asta are sens daca aveti masini normale nu masini sport pentru ca acolo lucrurile stau altfel.

Mai sunt si alte argumente care trebuiesc luate in calcul: cele de mediu si poluare. Microparticulele rezultate din uzura anvelopelor raman in mediu. Cu cat folosesti mai putine anvelope cu atat mai bine. De asemenea, distrugerea lor e daunatoare mediului. Asta inseamna ca cu cat mai putine cantitativ cu atat mai bine pentru mediu. Dar astea nu pot fi cuantificate, inca.

Si acum o sa va mai dau un argument: la camioanele de 22 de tone nu prea exista anvelope de iarna si anvelope de vara, exista anvelope de tractiune si anvelope de directie (chiar daca exista anvelope de vara/iarna pentru ca stiu ca unii producatori fac nu le cumpara nimeni pentru ca e o bataie mare de cap sa le inlocuiesti), Cele de tractiune se folosesc pe puntea motrica iar cele de directie pe puntea fata. Deci, camioanele folosesc deja anvelope all season. Iar daca la astea mari se folosesc de ce noi la turisme sa nu foosim?

O sa te las sa-ti raspunzi singur la intrebari, si o sa-ti recomand si alt articol daca ti-a placut asta: Ce sa faci in criza

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *