Transport si distributie

Acciza suplimentara la combustibil

acciza la combustibil
acciza la combustibil

Sincer, ma declar prost, eu si probabil alte milioane de romani penturu ca nu stiu acum acciza la combustibil pe 2014 va ajuta economia. Si ca revers al medaliei ii declar destepti pe politicienii nostri dragi si scumpi pe care eu unul nu os a-i mai votez.

Pe langa faptul ca in ultimii 2 ani orice autoritate a statului umbla benevol prin conturile firmelor si fac abuzuri, iar raspunsul este “da-ma in judecata”, in conditiile cand termenele de judecata au ajuns la peste 2 ani, acum dragii nostri politicieni mai maresc si acciza la combustibil. Pe langa faptul ca nu inteleg cum aceasta masura va duce la dezvoltarea mediului de afaceri, nu inteleg nici ce castiga guvernul din aceasta masura. Si de asta ma declar prost.

Hai sa analizam un pic: s-a marit acciza in medie cu, cred, 8% (zic 8 % pentru ca la unele firme s-a marit cu doar 0.3 ron din cei 0.7 pe care populatia trebuie sa ii suporte). Daca consumul scade cu 10%, scad incasarile de TVA cu 10% de la comerciantii de combustibil, scad incasarile din taxe si impozite atat la comerciantii de combustibil cat si la celelalte firme deoarece daca nu maresc pretul produselor vor avea profit mai mic prin marirea cheltuielilor de logistica si transport, deci vor plati taxe pe un profit mai mic.

Asta se intimpla in conditiile in care toti comerciantii se bat pe aceiasi suma pe care o are omul in buzunar, iar un pret mai mare la combustibil va face ca aceasta suma disponibila sa scada pentru celelalte produse. Pe de alta parte transportatorii straini care tranzitau Romania vor incerca sa alimenteze masinile lor cat mai putin in Romania, pentru ca, surpriza, avem cel mai mare pret la combustibil din estul Europei. Tin minte ca acum ceva ani vedeam cum o parte din clientii mei care aveau curse in tari unde era motrina mai scumpa faceau tot felul de calcule ca sa alimenteze cat mai putin in tara respectiva. Deci, una peste alta nu inteleg care este avantajul statului prin marirea acestei accize si de aia ma declar prost.

Sa fie oare incapacitatea statului de a stopa evaziunea fiscala din domeniu agricol, adica politicienii astia detepti sa nu poata gasi masuri si elemente care sa micsoreze evaziunea din domeniul agricol? Sa nu poata sau sa nu vrea?

Oare din multele masuri pe care statul roman le putea lua pentru a ridica economia asta asta sa fie singura viabila, acciza la combustibil? Sau asta e cea mai rapida, asa cum e si aia cu taierea salariilor la bugetari si o aplicam pe asta pentru ca nu suntem capabili sa vedem in viitor la mai mult de 50 cm distanta?

Ce as face eu?

Pai hai sa dau niste exemple din prostia mea monumentala:

1. Orice firma care creaza locuri de munca, 50 minim sa zicem, nu ar mai plati impozit pe profit si nici pe dividende  timp de 1 an, apoi in anul 2 va plati doar 25%, in anul 3 50% si tot asa pina ajunge la 100%. Pai care e avantajul statului si al nostru?

Firmele alea care nu existau pina acum si nu plateau taxe vor incepe sa plateasca (taxe pe forta de munca, tva, impozit pe cladire, impozit pe masini, vor cumpara masini, calculatoare, faxuri, imprimante, scaune, mese etc). 50 de oameni minim vor avea de munca si vor plati taxe daca erau asistati social, adica sustinuti de stat acum vor da bani la stat, sau taxe mai mari daca lucrau inainte la un concurent si se muta la noua firma (pe salariu mai mare, de obicei, ca altfel nu se muta). Dupa cum vedeti am o lista mare de avantaje asa cum sus aveam o lista mare de dezavantaje. Exista riscuri si dezavantaje? Sigur.

Plus ca se schimba optica: antreprenorii vor zice ca au citiva ani la dispozitie ca sa ajunga sa se puna pe picioare, vor ajunge mai repede la BEP (break-even-point), vor avea mai multa incredere in planurile de afaceri si etc……..

2. Se poate introduce o taxa pe banii pe care firmele ii scot din tara, de ex: Bulgaria are o taxa de 10% pentru orice suma pe care o scoti din tara pentru consultanta (cam asa scot firmele mari profiturile din tara), iar Bulgaria are o astfel de taxa de multi ani si functioneaza.

3. Agricultura a fost pe vremea lui Ceausescu, este acum si va ramane una din sursele importante de venit ale Romaniei. Nu vad investitii guvernamentale in infrastructura agricola: gen instalatii de irigat, canale de irigatii etc, la care fermierul mic si pricajit sa aiba acces pentru ca sa nu-i mai moara culturile pe timp de seceta.

Eu sunt din Teleorman, un judet agricol, iar acolo daca te duci in mediul rural si ii intrebi daca au auzit de fonduri UE sau guvernamentale de dezvoltare agricola, probabil unii iti vor spune ca da, daca ii intrebi daca au accesat vre-un astfel de program o sa-ti zica ca alea nu sunt pentru ei sunt pentru cei de la Bucuresti. Asta in conditiile in care domnii politicieni construiesc sosele de centura in Turnu Magurele, un oras in care circula un camion la 3 zile, in loc ca banii aia sa-i directioneze sa-i invete pe micii agricultori sa faca agricultura performanta si sa le ia astora de la UE banii.

O sa ma opresc aici pentru ca in mod cert exista si alte masuri benefice si cu impact mare pe termen mediu si lung, dar pentru asta trebuie sa poti vedea pe termen mediu si lung nu doar pe termen foarte scurt.

Citeste si urmatorul articol, te va interesa sigur: Optimizare transport

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

One thought on “Acciza suplimentara la combustibil

  • Bun articol, dar politicieni din 1990 si pana acum, au un singur plan. Sa distruga tara. Daca ieftineau combistibilul cu 40 bani, altele erau rezultatele, dar asa…

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *