Transport si distributie

Transport – cum reducem?

transport
transport

Ca sa fie bine inteles de toata lumea cand spun transport ma refer la transportul cu masini mari de 20 de tone util (tir), sau cu cele de 18 tone si ma referem la transportul intre punctele de lucru sau la KA, iar aceasta ruta nu are mai mult de 4-5 opriri, altfel discutam de distributie.

Transportul, in principiu, se poate face cu orice fel de masini, nu neaparat cele de mai sus, dar in constiinta colectiva el esta asociat asa. Curierii, de exemplu, fac transport cu masini de capacitate mica si rapide, dar am facut precizarea de mai sus pentru a va ghida catre ceea ce vreau sa discut in acest articol.

Ca si cost in structura logistica nu reprezinta foarte mult si este aproape la fel ca si costul de depozitare adica undeva intre 1 si 2 % din cifra de afaceri, depinzand daca e transport ambiental sau cu temperatura controlata si depinzand de valoarea marfurilor transportate, de structura de depozite regionale etc.

Care ar fi varianta ideala de transport?

Din punctul meu de vedere varianta ideala ar fi produse cu valoare foarte mare, cu volum si greutate specifica mica care sa poata umple perfect volumul masinii si care sa fie transportate e o distanta cat mai scurta in cantitati cat mai mari.

E la mintea oricarui “student” ca daca duc un tir de 33 de paleti plin de la Bucuresti la Ploiesti, ma va costa mai putin pe unitatea de kg decat daca ma duc cu un tir de 33 paleti doar cu 10 paleti in el de a Bucuresti la Oradea. Si cu toate ca asta este o chestie foarte simpla de cele mai multe ori ea nu este pusa in practica.

Sfatul 1:  Verificati toate tronsoanele rutei de transport si stabiliti care este gradul de incarcare minim acceptat pe fiecare tronson.

De ex: aveti o cursa Bucuresti – Cluj cu descarcari la Valcea si Sibiu. Daca pleci de la Bucuresti cu 33 de paleti si descarci la Valcea 5 si la Sibiu 20; tronsonul Sibiu – Cluj (vei avea doar 8 paleti in masina) se mai justifica sa-l faci cu masina de 33 de paleti? Daca ai 30 sau 40 de masini care iti pleaca pe zi iti dai seama cate tronsoane neeficiente ai?

Sfatul 2: Verifica cu atentie facturile de transport care vin de la transportator.

Nu de putine ori am avut ocazia sa constat ca facturile transportatorilor sunt “umflate”.

Nu cu mult, 5-10 km in plus la fiecare cursa, dar tot timpul in plus, in foarte foarte putine cazuri in minus (0.01% din cazuri). Ideea este urmatoarea: la o cursa de 400 de km, 5 km in plus, aproape ca nu ii sesizezi daca nu verifici cu atentie, iar transportatorul tii poate justifica foarte simplu: a trebuit sa ocoleasca o portiune de drum foarte prost etc.

Verifica cu atentie sumele. Mi s-a intimplat de cateva ori cand lucram cu transportatori internationali care faceau pentru mine si curse pe intern si pe international ca la anumite facturi pe cursele interne sa apara euro in loc de ron. Totul era absolut corect ca si sume si km,  numai ca aveam euro in loc de ron. Frumos este ca acele facturi trecusera deja prin 2 verificari inainte sa ajunga la mine.

Sfatul 3: Da afara spaga din compania ta.

Ai citit bine. E vorba de spaga. Si nu e putina, vorbim chiar de sume care pot depasi de 2 ori salariul dispecerului. E o chestiune foarte greu de eradicat si de demonstart mai ales daca omul care face asta e unul care isi vede de treaba.

Pai daca e asa ce problema am eu, o sa zici. Pai ai, pentru ca spaga aia se da tot din banii tai, tu platesti intr-un fel sau altul mai mult ca sa se poata face smecheria cu “baniiindarat”. Unde platesti mai mult? Probabil pe tronsoane ineficiente, pe curse dedicate, pe km mai multi pe factura, pe tarif pe km un pic mai mare justificat pe considerente de calitate, pe curse extra program etc.

Cum descoperi asta? Nu e o treaba usoara mai ales daca ai de aface cu niste oameni inteligenti si multi dintre ei sunt si inteligenti si versati. Ei stiu ca tu, la sfarsit de luna te uiti doar pe un parametru si ca facturile nu trec si pe la tine la semnat sau daca trec le semnezi ca primarul ca sunt multe si nu ai timp (de obicei ti le aduc chiar ei asa multe ca sa nu ai timp), ei stiu ca, daca vede cineva din contabilitate asta au “poezia” deja pregatita pentru fetele de acolo si ca ele oricum nu stiu daca “poezia” e ok sau nu si trebuie sa o inghita asa cum e servita.

Sfatul 4: Planifica cat mai mult in transport. Nu lasa nimic neplanificat.

Usor de zis greu de facut. Am sa va povestesc 2 cazuri pentru a intelege mai bine ce am de spus.

De obicei lipsa planificarii te costa foarte mult, dar tu nu realizezi asta. Daca un om de al tau de la transport iti spune ca nu poate sa planifice ca nu are…., ca nu stie….., ca vanzarile….., ca soferii…. etc., da-l afara. Da-l afara ca o sa salvezi o gramada de bani, nici nu iti dai seama citi.

Acum ceva ani lucram la o firma de curierat si avea 2 accidente soldate cu dauna totala pe saptmina. Masinile aveau casco, e adevarat, si firma de asigurari platea. Sa va explic ce insemna asta: la 1 luna aveam 8 masini indisponibile, asta insemna ca trebuia sa le inlocuiesc cu ceva sau sa gasesc o solutie pentru marfa care o trasnportau acele 8 masini, deci trebuia ori sa inchiriez, ceea ce era cam exclus datorita operatiunilor complicate, ori sa supraincarc masinile, ori sa cumpar altele noi. Toate variantele imi ridicau costurile.

Nu mai stiam ce sa fac. M-am dus pe la asociatiile profesionale ale transportatorilor sa vad ce solutii aveau ei. Nimic. Un sofer facea intre 15.000 si 25.000 de km lunar. Asta insemna o medie de 1000 de km zilnici, cu aproape 10-12 descarcari si condus foarte mult noaptea (apox 70 % din timp). Nu mi-a dat nimeni nici o solutie.

Cum am rezolvat problema cu masinile de transport?

Stiti care era solutia? Organizarea si programarea curselor. Soferii erau platiti la km ca si in ziua de azi. Fiind platiti la km ei trageau sa faca cat mai multi km cu orice riscuri, unii dintre ei exagerau.

Nu faceau accidente pe cursele grele pentru ca stiau ca e o cursa grea si nivelul de concentrare crestea, faceau accidente pe cursele usoare pentru ca acumuland oboseala de pe curesele grele, stiind ca e o cursa usoara nivelul de concentrare scadea. Asta era paradoxul: nu se putea face o legatura directa intre nr de km facuti si accidente.

Intr-o z, in disperare de cauza, si impotriva tuturor (mai putin a proprietarului firmei care intelesese teoria mea sau cel putin a luat decizia asta pentru ca oricum mai mult de atat nu avea ce pierde) am programat soferii pe curse. Am imparatit cursele in 2 categorii: curse grele (peste 1200 de km zilnici) si curse usoare (sub 1200 de km zilnici) si am inceput sa-i programez pe baza unui tabel exel o cursa lunga urmata de una scurta, iar dupa 3-4 curse facea  pauza.  In prima zi cand am introdus asta toti soferii au facut greva si nu au vrut sa mai plece in cursa pe motiv ca le iau din ban, ca ei au venit sa munceasca etc.

Rezultatele planificarii in transport au aparut repede

Stiti ce sa intimplat? In urmatoarele 4 saptamini nu am mai avut nici-un accident care sa-mi scoata masina din uz, iar efectul a continuat si pe urmatoarele luni. Si asta nu a fost tot. Efectele s-au vazut in urmatoarele luni cand am costatat ca am avut mai putine reparatii, am avut consum de combustibil mai mic etc.  De ce? Fiind mai putini obositi conduceau mai cu atentie, iar asta era o chestie care era involuntara.

De ce se impotrivea toata lumea? Pentru ca ei credeau ca programarea va afecta activitatea, va afecta timpii de ajungere la client. Ce s-a intmplat? Nimic din toate astea.

Mai cunosc un caz in care o companie are de platit amenzi la ARR de aproape 200.000 de ron (cred ca de acum jumatate de an au ai acumulat ceva ca, dupa cum ii cunosc, sunt strangatori :)) pentru nerespectarea timpilor de conducere si de odihna al soferilor.

Cand am discutat cu managerul de flota mi-a zis ca asta e, ca ei nu pot respecta timpii aia absurzi (pe care, fie vorba intre noi, mai toate companiile ii incalca mai mult sau mai putin, dar nu asa flagrant sa se vada) pentru ca ei lucreaza in distributie  si e ceva contra cronometru. Serios? Asa o fi, dar eu daca as fi proprietarul firmei as lua o masura drastica, n-as mai asculta astfel de povesti.

Ai asa ceva la tine in companie? Sigur ca ai, trebuie doar sa gasesti niste metode de control mai eficiente si aici te pot ajuta eu.

PS O sa revin si miine cu subietul pentru ca nu l-am euizat. 🙂 Probabil ca oricat as incerca nu-l voi epuiza.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

3 comentarii la „Transport – cum reducem?

  • da , intradevar , foarte corect ce spuneti, dar pentru ca soferul sa respecte toate aceste reguli legale, trebue sa fie platit nu la km. ci intradevar la cel putin salariu minim de 1800 euro, atentie….

    Răspunde
  • Este adevarat ca soferii nu sunt platiti cum trebuie.Dar adevaratii vinovatii sunt acele firme care au intrat pe piata trasportatorilor cu preturi de “DUMPING” si sa ajuns sa se mearga aproape gratis pe Km. Trebuie calculata si uzura masinilor,intretinerea lor,etc. Sunt costuri care le simti puternic in buzunar.Atentie la problemele grave in TRASPORT !!!

    Răspunde
  • ehei, nu e asa usor sa faci econimie in transporturi!

    Totul tine in primul rand de infrastructura si in al doilea rand de conducatorul auto.

    Daca nu ai o insfrastructura pusa la punct (autostrazi, locuri de parcare, locurile de descarcare la periferia oraselor) in schimb la noi in tara ai: soselele de centura aglomerate de autoturisme, pasaje de trecere la nivel de cale ferata- unde se sta cate 9ore din 24…etc. nu ai cum sa faci economie!
    De ce in statele Europene, descarcarile se fac la periferia oraselor iar acestea au legatura directa cu autostrazile? De ce pe extern conducatorii auto, fac economie iar in tara nu? datorita infrastructurii bine gandite si a locatiilor de descarcare bine localizate!
    Deocamdata la noi in tara nu se poate vorbi despre economie, atata timp cat avem o infrastructura PRAF!
    Sunt anumiti traineri calificati in aceasta bransa (aprox. 2-3/ dealer de camioane) si din propria experienta pot sa iti spun ca nu poti sa instruiesti conducatorii auto atata timp cat nu este deacord firma sa investeasca in pregatirea lor! O instruire ar tine timp de 1saptamana/conducator auto in care sa includa o cursa de la cap la coada cu el atat in tara cat si in strainatate- pe partea practica iar pe cea teoretica minim 1 zi plina, iar aceasta instruire costa….. De ce nu vor firmele sa investeasca? Deoarece dupa ce il instruieste, conducatorul auto poate pleca de la firma, iar firma este nevoita sa isi caute alt om si sa-l instruiasca!

    Am expus o ‘introducere’ in ceea ce inseamna economia in domeniul transporturilor! insa sunt multe, multe, multe de spus la acest capitol!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *