Taxa de administrare la operator logistic

operator logistic

operator logistic

Astazi am sa vorbesc despre o practica din domeniul logistic care mie mi se pare un pic problematica – taxa de administrare in logistica la operator logistic.

E vorba de o taxa de administrare pe care unii operatori logistici din piata o practica. Ea ar mai multe denumiri: taxa de administrare, taxa de gestiune etc.

Unii operatori logistici o aplica doar pe zona de depozitare. Deci, pe langa tariful de in/out, picking, depozitare pe zi, servicii cu valoare adaugata o sa gasiti in oferta lor si aceasta taxa de administrare.

Taxa de administrare in logistica ceruta de operator logistic – de acceptat sau nu?

Din punctul meu de vedere, daca as fi client al unui operator logistic eu nu as accepta o astfel de taxa in contract si nu as plati pentru ea. Taxa asta violeaza mai multe principii de business.

Unul din principiile de business pe care le violeaza este acela al echilibrului si al egalitatii intre parti. Taxa asta spune ceva de genul: „e un privilegiu sa lucrezi cu mine, iar astea sunt regulile mele”.

Deci eu, client, trebuie sa platesc o taxa suplimentara ca sa am privilegiul de a lucra cu tine. Ciudat! Si eu care credeam ca tu, furnizor, vrei sa ma convingi sa lucrez cu tine si sa-ti dau tie banii pe care ii am in buzunar.

Al doilea principiu violat de un operator logistic

Al doilea principiu pe care il violeaza este cel al controlului. Principiul asta zice ca eu ar trebui sa platesc doar pentru ceva ce e in controlul meu, sau pot controla, pentru ca altfel, miine, ma trezesc cu sume de plata mult mai mari decat ma astept eu.

Daca o sa intrati in detalii cu cei care practica o astfel de taxa o sa va spuna ca ea este justificata de faptul ca oamenii lui fac operatiuni suplimentare pentru ca tu esti clientul lui. De ex: fac mai multe documente, mai multe receptii, mai mult timp la inventar etc.

Asta inteleg si e ok sa fie asa, dar tu, operator logistic angajezi niste oameni suplimentari pentru mine sa faca aceste operatiuni?

Daca da, sunt dedicati pentru mine?

Eu nu vreau oameni dedicati, pentru ca, tocmai de aia apelez la tine, operator logistic, ca altfel mi-as angaja eu oameni si astfel reduc costurile cu marja pe care trebuie sa ti-o platesc tie.

Daca nu angajezi oameni pentru mine special, domnule operator logistic, inseamna ca tu la momentul asta ai niste oameni neacoperiti, adica ii platesti 8 ore si ei lucreaza, de fapt 6 ore.

Daca acum tot ii platesti 8 ore  de ce ma mai taxezi pe mine?

Si astfel intri in niste probleme de efiienta, eficienta a operatorului logistic, eficienta pe care tu nu o poti controla (din diverse motive: nu ai acces la toate datele, nu stii daca el foloseste cele mai noi reguli de bune practici in business astfel incat sa aiba procesele optimizate etc).

Clarificari

As vrea sa ma fac bine inteles ca sa nu existe discutii: faptul ca ai un client nou inseamna niste costuri suplimentare pentru tine, dar pentru asta exista marja.

Eu nu spun ca aceste costuri nu exista, eu spun doar ca ele trebuiesc bagate in marja si sa fie netransparente pentru client. Daca alegi sa le scoti din marja si sa le pui separat inseamna ca ti-ai diminuat marja, ceea ce mie, ca si client, imi e greu sa cred.

Ce imi spune o astfel de taxa impusa de un operator logistic

Din punctul meu de vedere o astfel de taxa prinsa in oferta de catre un operator logistic imi spune urmatoare:

– o oferta foarte complicata si pe care mi-e greu sa mi-o bugetez cat mai exact, mai ales cand taxa are mai multe componente;

– taxa asta e o smecherie de ofertare pentru a micsora putin pretul pe operatiuni (lucru la care se uita multi dintre clienti), iar apoi prin adaugarea taxei, de fapt nu fac altceva decat sa maresc pretul operatiunilor, dar asta se vede mai greu si uneori e greu de calculat cu cat il maresc prin taxa;

– nu prea ai grija de mine ca si client, adica ma pui pe mine sa muncesc sa mai fac calcule sa mai estimez si tot asa. Pai daca de acum ai atitudinea asta cu mine, atitudine de stapan, ce se va intampla cand m-ai prins la tine in curte?

Concluzii

Cum ar fi, ca de miine, de ex, Emag sa introduca o taxa procesare comanda si la fiecare cumparatura facuta de la ei sa platesti supimentar taxa asta? Ma intreb oare ei de ce nu fac asta, cei din FMCG, pentru si ei au costurile astea si sigur vor si ei niste bani in plus. Va spun eu de ce: daca miine ar face asta ar pierde foarte multi clienti pentru ca, multi dintre clienti ar avea senzatia ca sunt furati si…..ar pleca.

De obicei astfel de taxe exista la cei care se cred de neinlocuit pentru clientii lor si la cei care au monopol: Enel are taxe de racordare si tot felul de taxe, cei de la gaze la fel etc.

Eu ca si client de servicii logistice mi-ar fi foarte greu sa accept astfel de taxe din partea unui furnizor, iar daca as fi furnizor as face oferta cat mai simplu si mai usor de inteles pentru clientul meu ca sa ii arat ca il respect.

Deci, sfatul meu este sa nu acceptati astfl de taxe prinse explicit in oferta si contract, chiar daca furnizorul va da o explicatie frumoasa si aparent pentinenta.

Daca ti-a placut acest articol iti recomanda sa-l citesti si pe urmatorul (e despre externalizare servicii de transport): Cargo

 

O părere la “Taxa de administrare la operator logistic

  1. tony

    Ca orice pe lumea asta se poate negocia? La cum e piata de servicii logistice poti apela la mai multi provideri si poti decide unde vrei sa te duci. Daca esti un client mai mare, sigur poti negocia tarifele asa cum vrei tu, si providerul sa accepte ce vrei tu. Daca esti un client mai mic, care ai pierderi enorme pe activitatile interne de logistica, e posibil ca taxa respectiva (care de obicei acopera activitati mai putin cuantificabile) sa fie mai mica valoric, decat sumele pe care le pierzi dintr-o activitatea de logistica interna costisitoare.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.