Stocuri mari si nevandute

stocuri mari

stocuri mari

Intotdeanua, atunci cand am discutat cu companiile, am spus ca una dintre probleme sunt faptul ca au stocuri mari. Asta insa nu se intampla numai in Romania ci se intampla si prin alte parti cu mai multa experienta in business.

Stocuri mari – care e problema cu ele

Articolul asta l-am scris in urma unei stiri ca H&M are un stoc nevandut de 4,3 miliarde de dolari. Datele zic ca H&M are o cifra de afaceri globata in jut de 26-27 miliarde de dolari. Stocul nevandut reprezinta aproximativ 16% din cifre de afaceri.

Marja de profit net al H&M este de aprox 10%. Asta inseamna ca stocul ala nevandut le manaca toata marja anuala, ceea ce e foarte rau pentru ei. Mai mult, le va manca si jumatate din marja de anul viitor (teoretic).

De ce apar astfel de situatii cu stocuri mari?

Eu tot spun pe unde apuc, dar nu prea aude cine trebuie. Daca ai stocuri mari in companie e o problema de vanzari nu o problema de achizitii sau logistica. Principala problema e la vanzari. SI e o problema de forecast in principiu. Nu o sa discut despre asta aici.

O sa vreau sa discut de a doua chestie care genereaza problema de stocuri mari: controlul. Poate parea simplu, dar nu e asa, mai ales cand ai multe filiale, multe produse si vanzari mari. Deci o matrice care greu de analizat si gestionat.

Daca o sa incercati sa faceti o astfel de analiza de stocuri si nu aveti instrumentele corecte nu veti reusi. Ma refer aici la instrumente de analiza computerizata de gen big data. Conceptul de big data e inca la inceput si companiile nu l-au imbratisat inca.

Cum ar trebui sa se faca o analiza de stocuri

In cazul unui colos ca H&M analizele de stoc se fac, probabil regional, pe tara si pe magazine. Analiza pe magazin e mult, mult mai simple decat cea pe tara si pe regiune sau globala. SImplul motiv este ca volumul de date se mareste foarte mult cu cat urci mai sus.

Analiza trebuie dusa din zona de magazin catre zonele superioare pentru a avea imaginea cat mai globala si a vedea cum evolueaza capetele de stoc. Capetele de stoc sunt produsele care raman nevandute dupa un sezon sau un lot de produse. De obicei, ele sunt ignorate la nivel de magazin, dar atarna greu la nivelul intregii companii. Capetele de stoc sunt aceste 16% (sau mai putin) din produse care raman si care nu se mai vand in zona respectiva. Tu chiar daca nu le vinzi le platesi la furnizor.

Pe langa asta capetele de stoc iti genereaza costuri suplimentare pe fiecare zi cat stau la tine.

Cum rezolvi problema capetelor de stoc generate de stocuri mari

Capetele de stoc sunt generate de stocuri mari. Stocurile mari sunt generate de forecast neacurat, achiziiti defectuoase si lipsa de control. De obicei toate 3 contriibuie la situatia cu stocuri mari.

Nu exista o reteta de rezolvare, singurul sfat fiind ca trebuie sa scapi de ele cat mai repede. Adica, intri pe o sterategie de diminuare a pierderilor ca sa mai aduci ceva plus.

A doua chestiune este sa stii de ele, adica sa controlezi sistemul in permanenta. Asta te va ajuta sa vezi inca din faza incipienta cand ai problema ca sa poti actiona rapid.

A treia chestiune este sa ai un sistem functional de aplicare a discounturilor. Asta inseamna, ca pe baza de cifre si analize produsele intra automat in promotii cand ai risc de a ramane cu ele.

Simplu nu? Daca ar fi asa toate dudele ar fi cirese.:))

Cine te poate ajuta?

In primul rand tu esti cel care te poti ajuta. Pentru asta trebuie sa vezi ca ai problema si sa incerci sa o rezolvi. Daca nu reusesti cu forte proprii vino si care ajutor la un consultant specializat, adica la noi.

Sunt foarte putini cei care constientizeaza problema si care isi dau seama ca e o problema sistemica si nu punctuala. De asemenea, nu isi dau seama ca nu au ce le trebuie ca sa rezolve si sa evite problema in viitor. Cand spun asta ma refer la:

  • know how, adica cum sa faci bine lucrurile si sa aplici reguli de bune practici;
  • instrumente de analiza. Adica sa ai niste scule care sa te ajute sa „desfaci” ca sa vezi unde e problema.
  • sa stii sa folosesti uneletele de analiza si sa tragi concluzii corecte. Uneori exista uneltele, exista dorinta dar nu exista „putinta”. Asta inseamna ca nu stii sa folosesti instrumentele de analiza.

In marea majoritate a companiilor nu exista un om care sa faca astfel de analize. Stocurile blocheaza resurse multe, iar pentru asta nu companii nu exista analize profesionale si analisti.

Ciudat nu?

Daca ne chemi pe la tine, noi te putem ajuta sa parcurgi toti pasii astia, avem tot ce ne trebuie sa facem asta, tot ce trebuie sa faci este sa ne dai un telefon sau un email. Le ai in partea de sus a paginii.

Daca ti-a placut articolul asta sigur o sa iti placa si acest articol: Cum se face o analiza de stoc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.