Sistem logistic in loc de bucati

In acest articol o sa va explic de ce e bine sa cumparati un sistem logistic si nu bucati ale sistemului. Daca o sa citesti pana la final o sa afli urmatoarele:

  • din ce e compus un sistem logistic
  • de ce bucatile separate nu se asambleaza intr-un sitem eficient.

Din ce e compus un sistem logistic

Un sistem logistic este un sitem complex. Ca orice sistem complex este format din bucati, bucati care trebuiesc asamblate si puse sa lucreze impreuna. E ca la o masina, care are motor, cutie de viteze, caroserie, directie, frane etc. Daca nu sunt gandite de la inceput sa lucreze impreuna nu pot fi performante si consuma si mult combustibil si, e foarte posibil sa te si lase cand iti e lumea mai draga.

Sistemu logistic de care vorbesc are urmatoarele componente:

  • cladirea;
  • sistemul de rafturi;
  • utilajele de manipulare ridicare;
  • procese si flusuri;
  • sisteme software;

Fiecare din aceste componenete trebuiesc gandite sa lucreze impreuna. E mai bine asa pentru ca o sa coste mai putin si e mai eficient. Fiecare dintre componentele de mai sus pot fi cumparate separat de la furnizori separati. Nu prea exista in piata un furnizor care sa iti ofere intreg sistemul de mai sus, iar fiecare dintre ei stie partea lui de componenta (intre noi fie vorba cateodata nici pe aia foarte bine, pentru ca nivelul de asteptari nu e foarte inalt). Furnizorii colaboreaza unii cu altii sau nu. De exemplu cei cu rafturi colaboreaza cu cei cu echipamentele de manipulare (stivuitoare). Foarte rar sau mai degraba deloc nu colaboreaza cei care fac cladirirle, cu cei care au rafturi, cu cei care au utilaje de manipulare, cu cei care stiu procese si fluxuri sau sisteme software.

Daca cauti un sitsem logistic si nu bucati eu sunt unul dintre cei putini din piata care am o viziune de ansamblu asupra sistemului si pot duce un astfel de proiect de la inceput si pana la sfarsit.

De ce bucatile separate nu se asambleaza intr-un sitem logistic eficient

E destul de simplu de inteles asta: sunt atat de multe combinatii si atat de multi parametri de luat in calcul incat doar cineva care are experienta si e specializat va putea sa le combine eficient.

O sa va dau un exemplu ca sa intelegeti; aveti o cladire comunista renovata. acea cladire nu a fost niciodata gandita ca spatiu de depozitare (de cele mai multe ori din proiectare cladirea aia a avut o alta destinatie). Acum, dupa 30 de ani, a devenit spatiu de depozitare. Cladirea aia are multi stalpi si multe traverse pe sus care sa sustina acoperisul.

Se pot pune rafturi in acea cladire si se pot folosi stivutiorare. In functie de configuratia spatiilor se pot face mai multe modele de aranjare a rafturilor. Combinatia rafturi+echipamente de manipulare+procese trebuie sa-ti dea cea mai eficienta solutie care sa-ti ofere costul cel mai mic de achizitie +operare+capacitate maxima de depozitare. Pentru asta trebuie sa faci concesii, iar concesiile trebuiesc facute astfel incat sa obtii cea mai buna performanta.

Asta se poate face doar daca analizezi bucatile si puzzle-ul impreuna si verifici mai multe variante. In companii si la furnizorii de echipamente nu exista o astfel de expertiza integrata, iar tu in companie nu ai o astfel de expertiza in mod cert.

Ca si exemplu va pot spune ca un client al meu avea intr-o astfel de cladire 1500 de locatii de palet. Analizand sistemul si ragandindu-l am obtinut 2600 de locatii de plaeti marind eficineta cu 5%. Asta inseamna ca marirea de volume va aduce acelasi cost ca si acum.

Concluzie

Pentru a fi eficienti achizitionati tot timpul un sistem logistic si nu bucati pe care sa le asamblati si sa le ajstati ulterior. Daca vrei un sistem logistic eu iti stau la dispozitie. Ai datele mele de contact in partea de sus a paginii, nu trebuie decat sa ma suni.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *