Sfaturi de iarna

Sfaturi de iarna
Sfaturi de iarna

E iarna, la sfarsitul lui martie si vreau sa va dau cateva sfaturi de iarna. Nu am mai vazut asa ceva de cand eram copil si tin minte ca mergeam la tara de Paste si era zapada, Asa cum zicea sotia iarna asta are si ea energia ei si daca nu si–o consuma cand trebuie o consuma cand nu trebuie. Cred ca asa a fost anul asta cand iarna nu si-a consumat energia in ianuarie.

Daca citesti acest articol pana la capat o sa afli urmatoarele:

  • -cateva sfaturi de iarna pentru pietoni;
  • -cateva sfaturi de iarna pentru soferi

Am vrea sa va vorbesc despre cateva sfaturi pe care e bine sa le urmati atunci cand afara ninge si zapada e mare, iar aici ma refer la cei care conduc si la cei care care sunt pietoni.

Sfaturi de iarna pentru pietoni

– cand traversati strada asigurati-va ca faceti asta abia dupa ce al doilea rand de masini care astepata la semafor s-a oprit. Stiu ca e dreptul vostru sa fiti pe trecere, iar masinile trebuie sa opreasca sa va lase sa treceti numai ca….in conditii de iarna si masinile se opresc mai greu, iar uneori masina nu vrea sa se opreasca. Nu conteaza ce viteza are, daca e gheata e posibil sa se opreasca prea tarziu si sa va loveasca. Inca odata, stiu ca sunteti pe trecere si e dreptul nostru, dar sanatatea e mai presus de orice, chiar daca suntem pe trecere;

Sfaturi de iarna pentru soferi

Pentru soferi sfaturi de iarna mai multe si mai complicate:

– nu va incredeti in masina mai mult decat trebuie. Orice masina ati avea daca pe jos e zapada afanata sau gheata sunteti in permanenta intr-un echilibru fragil. Orice bulgare de zapada intarita va poate schimba traiectoria si e greu sa va stabilizati. Inca odata va spun ca nu conteaza ce masina comerciala aveti. Singurle care sunt stabile pe astfel de vreme sunt senilatele si cele dotate cu anvelope cu tinte. Anvelopele cu tinte nu sunt legale in RO si inca nu am vazut masina comerciala cu senile.

– anvelopele sunt foarte importante. Nu conteaza ce masina ai (e recomandat sa iesi cu masina 4X4 sau cu tractiune fata) si ce sisteme are pe ea si cat e de mare. Faptul ca e mare si grea e mai nasol in anumite situatii daca nu ai anvelope bune. Masinile 4X4 fara anvelope bune au degeaba 4X4. Trebuie sa retii ca anvelopa e singurul punct de contact al masinii cu solul. Toate sistemele de control ale masinii functioneaza bine daca ai un contact bun cu solul, altfel sunt degeaba.

– pastrati distanta fata de cel din fata voastra. La 40-50 de km pe ora ar trebui sa aveti cel putin 50 de metri distanta fata de cel din fata. Pe  vreme de iarna cu gheata pe jos sau zapada afanata asta e distanta recomandata. Asta va permite sa franati in siguranta si sa puteti reactiona. Sub nici o forma nu pastrati o distanta mai mica fata de cel din fata. Daca vedeti ca cel din spatele vostru nu pastreaza distanta e bine sa franati usor de cateva ori ca sa-l obligati sa franeze. Astfel va vadea ca nu tin franele, asta pentru ca in mod cert exista si oameni care nu verifica asta. Dupa o sa vedeti ca incepe sa pastreze distanta, daca nu face asta lasati-l sa treaca sau riscati sa fiti loviti din spate.

Alte sfaturi de iarna utile pentru soferi

– atentie la masinile din lateral. Incercati sa nu mergeti umar la umar cu alta masina. Asa cum va ziceam, orice bulgare de zapada intarita va poate scoate de pe traiectorie si va poate arunca pe banda cealalta. Chiar daca cel din dreapta sau stanga va va evita e posibil sa provoace un accident datorita faptului ca a incercat sa va evite.

– curatati-va parbrizul ori de cate ori este nevoie. Stergatoarele au tendinta sa se incarce de zapada. Atunci va face contact cu geamul doar in ceteva puncte reducand mult vizibilitatea. Daca mai punem si faptul ca parbrizul are tendinta de a se aburi lucrurile devin si mai nasoale. Deci, opriti-va in siguranta si curatati cat des e nevoie stergatoarele. Dezaburirea ar trebui sa mearga in parmanenta. Sistemele automate de climatizare dezaburesc parbrizul doar la inceput dupa care isi fac programul lor, asta neincluzand, de obiei, dezaburire.

– nu „taiati” fata altor participanti la trafic. Asta inseamna sa semnalizati din timp ca vreti sa schimbati banda. De asemenea sa va asigurati ca faceti asta doar la viteza mica si ca cei din spate v-au vazut si au intuit ce vreti sa faceti.

– atentie la curbele stranse. In astfel de curbe masina are tendinta de iesi in afara carosabilului datorita fortei centrifuge. Curbele luate in viteza sporesc riscul de a nu mai controla masina. Repet din nou fara sa conteze ce sisteme de siguranta ai pe masina. Astfel de sisteme avand si ele limitarile lor (de obicei sistemele care conteaza in astfel de cazuri sunt ESP, care tine masina pe traiectorie, ABS si BAS care eficientizeaza franarea si tin masina dreapta la franare si ASR sau 4X4, care ajuta la tractiune si plecare de pe loc).

Sfaturi de iarna care sa evite accidentele

– atentie la cei care ies de pe strazile laterale. De obicei se aduna zapada la intersectie. Acesti oameni pentru a nu ramane blocati accelereaza in zona respectiva , accelerarea si virarea, de obicei iarna nu fac casa buna. In mod cert, vor derapa de spate avand sanse mari sa fii lovit daca esti in zona. De obicei masina se poate controla, dar soferul care iese si accelereaza trebuie sa stie cand sa dea drumul la acceleratie pentru a reduce riscul de derapare a spatelui;

– atentie la plecatul de pe loc. Daca rotile se invart in gol nu accelera maxim. Incerca sa reduci acceleratia pana cand se reface aderenta. Cu cat accelerezi mai tare cu atat anvelopa rupe aderenta mai repede. Astfel se va face o groapa, se va forma gheata si iti va fi foarte greu sa iesi. Folosete ambreiajul pentru a te folosi de balansul masinii. Asta e, de obicei, greu de facut pentru cineva care nu stie tehnica, dar daca esti atent inveti repede. De obicei, asta nu se poate face la masinile cu cutie automata, asa ca iarna e recomandata cutia manual. Cutia automata nu stie astfel de tehnici, inca nu a invatat AI-ul asa ceva.:))

Astazi a fost o zi de iarna nasoala si am vazut pe drum tot felul de „smecheri”, iar acesti „smecheri” au, de obicei, masini vechi. Unele din ele nu au nici macar minimul sistemlor de siguranta. Nu mai discutam de anvelope, care sunt convins ca nu sunt ceea ce trebuie. Chiar daca masina iti da o senzatie locala de siguranta e doar o senzatie si ai sa vezi asta la prima frana sau la primul viraj.

Concluzie

Nu mai adaug celelalte lucruri esentiale cand pleci la drum pe o astfel de vreme:

-lopada

-paturi

-apa si

-ceva mancare.

Eu mai iau la mine si o toporisca pentru spart si taiat lemne si ceva de aprins focul. Trebuie sa retineti ca daca ramaneti impotmoliti voi sunteti primii care va puteti salva. Autoritatile vor veni cand vor veni.

In astfel de cazuri paturile sunt esentiale. Facutul focului pentru a va incalzi este primul lucru care va salveaza viata dupa ce ati terminat combustibilul. E bine sa aveti tot timpul rezervorul plin pe o astfel de vreme.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *