Masini, reparatii, garantii

Am vrut de mult sa scriu articolul asta, dar l-am tot lasat pentru o data ulterioara. Cred ca toti cei care aveti masini ati avut la un moment dat reparatii la masina dupa ce expirase garantia si va trebuia o piesa. Toate piesele au garantii de buna realizare, functionare si montaj, sau asa e in teorie.

Exista mai multe variante si am sa le tratez separat pe fiecare ca sa va explic cum ar trebui facut:

1. Sa ziceam ca aveti o masina in garantie si se strica ambreiajul pe la 5000 de km, sau chiar mai devreme. Am abordat problema ambreiajului pentru ca e un caz real: cineva a cumparat o masina noua si in 1000 de km i s-a dus ambreiajul. Ambreiajul e o piesa de garantie delicata pentru ca e trecuta in carte ca si consumabil, si asa cum stie toata lumea, sau asa cum iti va spune dealerul fiind consumabil nu face obiectul garantiei. Totul corect pina aici cu un amendament important: toate piesele consumabile au o durata de exploatare normata (sau ar trebui sa aiba, iar la ambreiaj asta nu ar trebui sa fie mai mica de 100.000 de km, in anumite cazuri poate fi de pina la 250.000 de km), iar in cazul in care consumabilul se defecteaza inainte de acea perioada trebuie sa beneficieze de garantie la fel ca orice alta piesa (exista 2 reguli cand cumparati o masina pentru a evita pe cat posibil astfel de problem: intrebati de perioada asta si cereti sa fie trecuta in oferta, care e parte din contractul de cumparare valori minime si maxime pentru componentele principale, daca dealerul evita sa va dea astfel de valori, evitati sa cumparati o astfel de masina, si 2, nu cumparati masini care au fost lansate de mai putin de 2 ani in piata, iar daca totusi nuu respectati regula asta e musai sa o respectati pe prima). Deci, un ambreiaj care se strica la 1000 de km este o problema de proasta proiectare sau de defect de material, nicidecum o uzura accentuata generata de utilizator (situatie in care nu ar mai face obiectul garantiei). In cazul asta aveti 2 variante: sa platiti voi (acceptand vrajeala oamenilor de la service a dealerului), varianta cea mai costisitoare dar si cea mai lipsita de batai de cap si varianta de a cere garantia. Vaianta asta, de a cere garantia e cu mult timp pierdut, cu expertize (cel mai probabil) si cu bani cheltuiti, dar in caz in care castigati veti recupera banii. Sa va spun cum am procedat in astfel de cazuri: m-am certat cu ei, vre-o 2-3 luni, dupa care am zis ca vin si fac expertiza cu un expert autorizat de catre tribunal, iar concluziile aluia le public in presa si merg dupa pe varianta judecatii. Au cedat dupa ce au auzit de presa pentru ca pierderile pe vanzari sau costurile de a repara asta erau mult mai mari decat ce trebuiau ei sa repare la masina mea.

Bun, sper ca am lamurit asta!

Exista varianta in care vi se defecteaza o piesa dupa garantie si trebuie reparata masina. In cazul asta aveti 2 variante: sa va duceti la reprentanta si sa inlocuiti acolo si beneficiati de garanti atat la piesa cat si la manopera, dar cu costuri mai mari sau sa va duceti la un service din afara retelei autorizate.

Prima varianta e simpla o sa abordez niste probleme care pot aparea in varianta cu servcie-ul din afara retelei autorizate. Aici aveti 2 variante: sa veniti voi cu piesa si sa o cumparati de la ei.

1. Veniti voi cu piesa. In cazul asta garantia la piesa este data de catre furnizorul piesei, iar manopera de catre service. La manopera service-ul acorda o garantie legala de 3 luni. ATENTIE! Garantia asta este o garantie acordata pentru proasta montare a piesei sau probleme aparute din cauza montarii piesei. Daca piesa se defecteaza in cele 3 luni sau dupa fara a fi probleme de montaj service-ul va poate factura din nou manopera, ceea ce e corect pentru ca ei muncesc de 2 ori sa monteze o piesa care nu s-a defectat din vina lor. Cu o hartie de la service va duceti la furnizorul piesei si va va inlocui piesa, dar nu va plati si manopera de inlocuire a noii piese, sau cel putin asta va incerca sa va convinga furnizorul piesei. Normal ar fi sa plateasca si manopera de inlocuire a piesei pentru ca nu e nici  vina dumneavoastra si nici a service-ului ca v-a furnizat o piesa proasta, iar dumneavoastra deja ati platit manopera pentru prima piesa. Ok, in cazul in care le cereti sa va deconteze manopera va urma o intrega circoteca cu furnizorul piesei pentru ca el va sustine ca nu e treaba lui manopera. Varianta pentru a recupera manopera este instanta, dar ei se bazeaza pe faptul ca nu se duce nimeni in instanta pentru 100 -200 de ron. Dar, pentru persoane fizice exista varianta protectia consumatorului (nu prea fac ei mare branza dar merita incercat inainte de instanta). Mai e o problema aici: furnizorul piesei o sa vrea sa va inlocuiasca piesa defecta su alta a aceluiasi producator, iar in anumite situatii, dupa ce ai schimbat 2 sau 3 piese si se defecteaza toate nu prea iti mai convine sa faci asta pentru ca te saturi de timp pierdut, de stat in service si etc. Iarasi problema se rezolva cu protectia consumatorului sau cu instanta daca furnzizorul nu accepta varianta sa va returneze banii si sa cumparati o alta piese de la un alt furnizor. Pentru a evita prblemele astea e bine sa discutati problema de la inceput cu furnizorul si daca nu este scris explicit in certificatul de garantie a piesei ca deconteaza si manopera ar fi bine sa nu cumparati piesa de la el si sa o cumparati de la service sau de la alt furnzior care face asta (va fi greu sa gasiti unul pentru ca toti procedeaza la fel).

2. Cumparati piesa de la service. Foarte multe service-uri comanda ele piese de la diversi furnizori si v-o revand dumneavoastra. In cazul asta, conform legii (legea de protectie a consumatorului) el este responsabil atat de piesa cat si de manopera. Adica, trebui, ca daca piesa de defecteaza in perioada de garantie el sa va dea o piesa noua si sa suporte si manopera. Cu toate astea ei or sa va spuna ca daca piesa s-a defectat dupa cele 3 luni nu va mai dau garantie la manopera si or sa va factureze o noua manopera cu toate ca ati cumparat piesa de la el. Ei fac asta pentru ca nici lor nu le deconteaza furnizorul de piese manopera pentru a doua pieasa si lucreaza pe gratis. Dar asta e problema lui si a contractului pe care il are cu furnizorii de piese. Problema e mai complicata in relatia asta: service-furnizor de piese asa ca nu o sa intru in detalii. Cert este ca nu trebuie sa acceptati o astfel de situatie si sa cereti sa va inlocuiasca piese gratuit pe cheltuiala lui. Altfel, variantele sunt aceleasi: protectia consumatorului si daca nu se rezolva trebuie sa mergeti in intanta. Ei se mai folosesc si de o alta smecherie pe care o fac: in momentul in care iti comanda piesa te intreba: vrei de la furnizorul X cu 100 de ron, de la furniorul Y cu 120 de ron sau de la furnizorul Z cu 250 de ron sau pe original cu 400 de RON? Pe langa faptul ca daca nu esti in domeniu nu prea stii ce sa alegi, in cazul in care se va defecta in garantie ei se vor folosi de asta ca sa platesti o noua manopera spunandu-ti ca tu ai ales furnizorul si nu ei. O astfel de practica este oarecum si neprofesionala pentru ca tu te duci la service-ul respectiv mergand pe ideea ca ei sunt specialisti si stiu mai bine ca tine ce trebuie sa faca si piese sa-ti puna astfel ca tu sa nu ai probleme (in cazul asta probabil ca iti vorrecomanda piesa la care au ei cel mai bun profit, care poate sa fie nu cea mai buna, dar oricum tu nu stii asta, dar daca deconteaza, asa cum ar fi legal, manopera e bine sa mergi pe varianta asta). Deci, varianta cea mai buna este sa aleaga service-ul pentru tine piesa (si sa le precizezi in mod explicit de la inceput varianta cu manopera in caz de defectiune) care daca se strica iti ofera tot fara sa platesti nimic inclusiv tractarea masinii daca te lasa masina in drum. Cum rezolva el cu furnizorul lui de piese este problema lui si nu a ta. Insa, daca faci asta in mod cert a doua oara nu te va mai primi in service (ma refer sa ii ceri sa-ti deconteze cheltuielile de tractare, manopera).

Problemele sunt mult mai complicate si cu multe implicatii si conflicte de interese, iar eu, uneori, sunt uimit cum traiesc unele service-uri din naivitatea noastra.

Daca sunteti intr-o astfel de situatie ma puteti contacta si va ajut cu placere.