Management punctual
O sa scriu in articolul acesta despre cum se rezolva o problema de management punctuala, problema care este trecuta cu vedere, de obicei, de catre manageri.
Un scurt rezumat al articolului ca sa stii ce vei afla:
- iti dezvalui care e una dintre cele mai mari problema dintr-o firma.
- de ce dorinta de putere si expansiune a unor manageri dauneaza;
- cum trebuie corectata o astfel de situatie de manageemnt punctual
Una dintre cele mai mari probleme dintr-o firma
Una dintre cele mai mari probleme din management, problema care apare in orice firma si la orice nivel. Aceasta probelma este intrarea unui manager pe taritorul si in departamentul altui manager. De exemplu:
-eu sunt seful departamentului de logistica si directorul de achizitii, directorul financiar sau directorul de vanzari (cel mai frecvent) dau sarcini direct sefului de depozit sau celor din subordinea lor.
Astfel de situatii apar foarte des in companii (situatii de managememnt punctual le numesc eu). In orice fel de companii ar fi si in orice fel de departamente.
Situatia nu e foarte simplu de gestionat si daca o lasi sa treaca cu vederea si te faci ca nu ai vazut-o viata ta ca si manager al echipei aceleia se va complica extrem de mult in timp. Totul se intampla pentru ca, in timp, o astfel de situatie duce la erodarea autoritatii tale in fata echipei. Tu esti seful si protectorul lor, adica trebuie sa intelegi ca echipa se afla sub umbrela ta. Daca umbrela incepe sa ia apa, in timp toata echipa se va uda, iar tu trebuie sa ii feresti de asta.
Dorinta de putere si expansiune a unor manageri dauneaza
Dorinta de expansiune si de putere a unor manageri exista si va exista intotdeauna. Aceasta dorinta exista datorita mai multor factori pe care nu o s-ai discut aici. De foarte multi ori, managerii cu experienta fac asta in mod constient, testand astfel experienta ta de manager.
Oamenii carora li se dau astfel de sarcini, de obicei, nu au experient foarte mare in management. De aceea, tind sa intre in joc si sa faca ceea ce li se cere. Odata inceput acest joc, el devine periculos atat pentru tine cat si pentru echipa.
Omul care primeste sarcina tinde sa o execute fara sa-si puna prea multe intrebari pentru ca “vrea sa se puna bine cu celalalt manager” si lui i se pare ca nu face nimic gresit.
De ce e periculoasa o astfel de situatie de management punctual?
Asa cum spuneam si mai sus o astfel de situatie erodeaza autoritatea ta ca manager. O astfel de situatie il pune pe cel care este executant intr-o situatie delicata. In timp, astfel de situatii se vor inmulti iar el, odata intrat in joc, nu va mai putea spune nu decat foarte greu.
Cand va dori sa iasa din joc, va dori la un moment dat sa faca asta, e doar o chestiune de timp. Aacele cereri se vor inmulti si vor veni ca cereri suplimentare fata de cererire normale date ierarhic si il vor incarca foarte rau. Nu va mai face fata, pe de o parte, pe de alta parte va realiza ca nu exista beneficii pe masura ce va aexecuta aceste sarcini. Va putea extrem de greu sa iasa din jocsi atunci va veni la manegerul lui sa ceara ajutor. Acest ajutor va fi extrem de delicat de oferit de tine, managerul lui.
Cum trebuie corectata o astfel de situatie de management puctual?
De obicei, e bine sa fie corectata din fasa si orice astfel de actiune din partea managerului sa fie taiata. Se recomanda ca orice sarcina externa sa vina pe cale ierarhica si procedurala si sa fie prioritizta conform regulilor departamentului. Pentru a se intampla asta trebuie ca oamenii tai din subordine, atunci cand primesc o astfel de sarcina sa isi anunte seful.
Tu vei sti ce ai de facut, daca ai ceva experienta manageriela si vei trata corect acest caz de management punctual. De obicei, e bine sa treci orice astfel de cereri catre zona procedurala normala. E bine, de asemenea, sa transformi aceste cereri in sarcini prieritizate catre echipa ta.
Daca astfel de lucruri nu se vor intampla mai devreme sau mai tarziu vor aparea conflicte. Astfel de conflicte care vor duce la probleme pentru companie.
Cam asta este exemplul despre management punctual pe care vroiam sa il dau si sa il intelegeti.
Un exemplu de la Tesla
O completare: citeam de curant un articol in care Elon Musk trimisese un email angajatilor de la Tesla prin care le cerea ca face exact chestia de care va zic eu sa va feriti. Adica oamenii din departamente diferite sa lucreze direct unii cu altii fara sa mai treca prin procedurile normale interdepartamentale.
Astfel de chestii nu functioneaza pe temen lung, exista posibilitatea sa functioneze bine pe termen scurt. Pe termen lung in mod cert vor aparea probeme si conflicte. SIngurul avantaj al unui astfel de scenariu de lucru este ca este mult mai rapid si colaborarea interdepartamentala e mai rapida, iar emaiul lui exact pe asta se baza.
Daca vreti sa incercai la voi in companie o puteti face, dar in mod cert, sunt extrem de convins ca in 6 luni lucrurile vor fi extrem de greu de controlat si va fi extrem de greu sa reveniti la reguli dupa ce ati iesit din ele.
Daca vreti sa ajutam cu rezolvarea problemelor de management va putem oferi unul din serviciile noastre de consultanta d emanagement: Consultanta management