Magazinul virtual si logistica

magazinul virtual si logistica
magazinul virtual si logistica

Intre magazinul vitual si logistica exista o legatura directa, legatura care nu e sesizata de la incaput.

Daca o sa citesti pana la final acest articol vei afla urmatoarele:

– cand incepe legatura reala intre magazinul virtual si logistica;

-cum e bine sa abordezi problema logistica;

-de ce logistica e de importanta strategica in buisnessul tau;

Cand incepe legatura reala intre magazinul virtual si logistica

Legatura intre magazinul virtual si logistica incepe din momentul in care ai deschis magazinul. Legatura asta nu este sesizabile, insa, de la inceput. Asta te face sa ignori partea logistica si sa nu iei in calcul multe aspecte.

Pe masura insa ce te dezvolti si vanzarile incep sa creasca incepi sa iti pui probleme legate de logistica. Asta vine oarecum natural din incercarea de a satisface doleantele clientilor, de a proteja businessul si de reduce costurile.

Legatura reala intre magazinul vitual si logistica incepe din momentul in care incepi sa faci stocuri. 

Din momentul  in care incepi sa te ocupi de logistica vei incepe, de fapt, sa te ocupi de diferentiatorii afacerii tale. Partea misto este ca acesti diferentiatori sunt greu de copiat de catre concurenta si iti vor da un avantaj competitiv major fata de concurenta.

Care sunt acesti diferentiatori?

Pretul, dupa cum ai remarcat si tu, nu mai este de mult un diferentiator esential. Ma refer aici la pretul tratat ca si suma platita la achizitie. Deci, focusarea pe pret trebuie sa existe, dar nu in sensul de a avea cel mai mic pret, ci in sensul de avea pretul corect pentru valoarea adaugata clientului. 

Aici intervin multe chestiuni de logistica, chestiuni legate de disponibilitatea produsului, rapiditatea si calitatea livrarii, si experientele de utilizare si servisare ale produsului. 

Toate chestiunile astea iti aduc un avantaj competitiv si sunt la tine in curte. Asta inseamna ca sunt sub controlul tau mai mult decat alte elemente. Asta inseamna ca poti controla, programa si previziona totul mult mai bine si mai acurat. Finalmente asta se va traduce prin reduceri de costuri.

Important est sa incepi sa intelegi ca logistica este unul dintre cei mai mari diferentiatori pe care ii poti avea in business.

Cum e bine sa abordezi problema logistica

Exista mai multe variante in care poti aborda problema, variante care depind foarte mult de nivelul de dezvoltare al afacerii.

Ce trebuie sa retii este ca orice fel de decizii legate de logistica se iau, de obicei, pe baza de date si cifre. Iar asta trebuie calculat si adaptat afacerii tale. Nu prea merge sa portezi datele unui prieten la tine in firma. Asta pentru ca discutam de alte produse, de alti clienti, de alti furnizori, de alte conditii ale marfurilor. In acest context datele lui nu pot fi portate la tine. 

Logistica interna sau logistica externa?

Logistica interna se refera la faptul ca tu vei folosi resursele tale pentru a rezolva problemele logistice. Cea externa inseamna ca te folosesti de resursele altora sa rezolvi problemele de logistica. 

Externalizarea logisticii poate fi o solutie buna intr-o anumita perioada de dezvoltare a afacerii. De obicei este o solutie buna atunci cand esti sub masa critica. Masa critica este punctul in care logistica incepe sa devina eficienta pentru a fi facuta intern. 

Externalizarea are avantajele si dezavantajele ei, unul din dezavantajele majore este ca odata externalizat acest serviciu va fi destul de greu sa-l mai intrnalizezi. Asta pentru ca nu ai know-how, nu ai ai resurse pregatite (ma refer la oameni aici) si nu vei mai avea punct de referinta si termen de comparatie. De acea e bine ca toate aceste decizii sa se ia pe baza de calcule si sa urmaresti in permanenta evolutia volumelor si a cifrelor pentru a decide cand e bine sa internalizezi, daca cumva ai mers pe externalizare.

Trebuie sa intelegi ca dupa un anumit volum al afacerii si al marfurilor furnizorul de servicii externalizate nu mai este eficient. Asta pentru ca tu si cu el veti avea teoretic aceleasi costuri, in plus el mai are si un adaos comercial de 15-20% peste aceste costuri. Spun teoretic pentru ca, de foarte multe ori, am vazut firme mici care aveau conditii de cost mai bune 
pentru aceleasi servicii decat firmele mari cu volume mai mari . Asta pentru ca…stiu sa negocieze si sa valorifice oprtunitati.

De ce logistica e de importanta strategia pentru businessul tau?

Lucrurile sunt simple si trebuiesc vazute asa: 

  • tu si competitia ta cumparati produsele de la aceiasi furnizori. Dupa un anumit volum si tu si ei veti obtine maximul de discount pe care furnizorul il poate oferi. Deci, cu alte cuvinte veti cumpara la acelasi pret;
  • Si tu si competitia ta vindeti produsele la aceleasi preturi. De obicei preturile sunt impuse de clienti si competitori si mai putin de voi. Mai mult, de obicei, exista lupte intense intre competitori, lupte care duc la miscorarea preturilor. Deci, cu alte cuvinte vindeti la un pret impus de piata si pretul tot scade in timp/
  • intre preturile de achizitie si pretul de vanzare ramane marja, adica costuri interne si ceva profit. Profitul apare si se mareste cand costurile interne sunt mici…cat mai mici.

Aici intra in ecuatie logistica, pentru ca logistica are pondere mare in costuri si in marja, Pe langa faptul ca logistica are costuri mari, logistica se poate optimiza. Se poate optimiza ca procese, ca volume de stoc, ca si costuri pe transport etc. Toate astea sunt interne si sunt 95% in controlul tau, deci depinde foarte mult de tine cum se fac si cu ce cost.

De asta logistica are importanta strategica din punctul meu de vedere, pentru ca logistica FACE DIFERENTA intre tine si concurenta, De asemenea face diferenta intre profit mare sau profit mic.

Concluzie

Unul din clienti mei, intr-o discutie relaxata in care le spuneam ca logistica e usoara, m-a intrebat daca logistica e usoara de ce ma mai plateste pe mine cu atitia bani. Raspunsul meu a fost ca logistica e usoara daca vrei sa o faci cu bani multi, iar asta stie sa faca oricine, nu ai nevoie de specialist. Daca vrei sa o faci cu bani putini si eficient….asta e o provocare mare. De obicei ai nevoie de un specialist.

Daca ai nevoie de ajutor eu te pot ajuta in orice stadiu a afacerii tale, e bine sa vizitezi sectiunea noastra de abonamente si sa cumperi la pret mai mic decat spot: Abonamente consultanta logistica.

Daca ti-a placut acest articol te rog sa-l citesti si pe acesta, sigur o sa-ti placa:  Curierul – problema magzinelor online

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *