Inlocuire anvelope – reguli de aur

Toti trebuie sa face operatia de inlocuire anvelope la masina, cei care avem masina. O sa va explic cateva reguli, in articolul asta, daca il veti citi pana la final:

  • cateva reguli la care sa ai grija la operatia de inlocuire anvelope
  • Cateva verificari simple care iti vor proteja viata si sanatatea

Cateva reguli simple la care sa ai grija la operatia de inlocuire anvelope

Operatia de inlocuire anvelope se intamplaa tunci cand anvelopele se uzeaza sau le inlocuiesti la schimbarea notimpurilor. E recomandat, chiar daca nu inlocuiesti anvelopele, sa le rotesti pe punti intre 5000 si 10000 de km. Asta pentru a evita uzura neuniforma, fiind cunoscut faptul ca anvelopele de pe puntea de tractiune se uzeaza mai repede.

La camioane si masinile mari se pastreaza aceiasi regula, mai mult acolo trebuie sa ai grija pe ce punti au fost anvelopele alea.

Regula de baza atunci cand schimbati anvelopele este sa te asiguri ca suruburile/piulitele de prindere ale rotii sunt stranse la cuplul corect. Cuplul corect este cel dat de fabricantul masinii. La operatia de inlocuire anvelope asta este cea mai importanta chestie pe care trebuie sa o urmariti.

Daca suruburile/piulitele sunt stranse prea putin ele risca sa se desfaca in mers si sa sara roata. Au fost destule cazuri de acest fel. Ganditi-va ce inseamna sa mergeti cu 100km/h si sa vi se desfaca o roata in mers. Acum ganditi-va ce inseamna sa sara o roata de camion la 100km/h. Asta pune in pericol si pe ceilalti paticipanti la trafic.

Daca suruburile/piulitele sunt prea stranse (se depasete cuplul) atunci se forteaza suruburile si e posibil ca ele sa se rupa. Riscul mai mare este la masinile vechi pentru ca materialul imbatraneste si e posibil sa cedeze mai usor.

A doua regula

A doua regula deriva din prima. Va asigurati ca suruburile sunt stranse corect daca mecanicul foloseste o cheie dinamometrica. De obicei ei folosesc pistoalele pneumatice pentru a strange suruburile, ceea ce nu e recomandat. O cheie dinamometrica arata ca cea din poza de mai jos:

Cheie dinamometrica

Ea se regleaza la anumite cupluri de strangere si cand ajunge la acel cuplu scoate un sunet specific. Daca nu vedeti ca foloseste asa ceva spuneti-i sa foloseasca. Au una pentru ca nu potu lua autorizare de la RAR fara cheia asta.

Cateva verificari simple pentru a va proteja viata si sanatatea

Prima verificare este sa va asigurati ca se strang suruburile/piulitele la cuplu Asta inseamna ca mecanicul foloseste cheia dinamometrica la finalul operatiei de inlocuire anvelope.

A doua verificare este sa-i cereti sa va treaca pe fisa de service valorile cuplului de stragere. Pentru asta ar trebui sa va faca fisa de service (ceea ce nu prea se intampla). Asta e important pentru ca il obligi sa se uite sa vada adaca cheia dinamometrica e setata corect, altfel o va lua in sictic si o va folosi pe valoare la care a fost setata fara sa verifice.

A treia regula este, ca dupa parcurgerea unei distante de 100km sa verificati din nou stragerea suruburilor/piulitelor de la roti. Asta inseamna ca trebuie sa va opriti la o vulcanizare si sa le cereti sa verifice, din nou cu cheia dinamometrica, strangerea suruburilor.

Ideea e ca nu poti vedea vizual daca suruburile s-au slabit. Ca sa se corecteze problema asta, mai ales in cazul camioanelor, niste baieti destepti au facut niste chestii simple ca cele din foto de mai jos:

inlocuire anvelope

Dupa strangerea suruburilor se pun niste plastice pe ele si se pun astfel incat varfurile de la 2 suruburi alaturate sa fie ca in poza. Daca se slabeste un surub se vede simplu pentru ca varful nu mai e aliniat.

Ele sunt facute pentru camioane dar pot fi folosite si la turisme, dar la camioane e bine ca soferii sa aiba asa ceva in masina. Asta va scuteste pe voi firma de eventuale probleme.

Daca ti-a placut articolul te rog citeste-l si pe urmatorul: Cum se calculeaza consumul de combustibil

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *