De ce sa nu te joci pe telefon cand conduci

joaca pe telefon la volan

joaca pe telefon la volan

E posibil sa aveti si voi colegi prin firma care se joaca pe telefon cand conduc, iar prin joaca ma refer la sms-uri, scris postari pe facebook sau chiar transmis live pe facebook.

Din acest articol o sa afli:

  • ce e cu distanta de siguranta de 2 secunde;
  • ce e cu rezerva de putere ca sa fii in siguranta
  • ce e cu testul elanului, aici o sa afli niste date interesante.

Chiar daca asta nu e fatal asa cum s-a intamplat la accidentul din Ungaria si chiar daca nu se intampla de prima data, de intamplat o nenorocire tot se va intampla, asta e o certitudine. Cand si ce gravitate va avea e doar o problema de timp. E extrem de rau cand in combinatie intra si viteza mare.

Distanta de siguranta..de 2 secunde.

Sa va dau niste cifre ca sa intelegeti: este recomandat ca sa pastrati o distanta de siguranta fata de masina din fata de …2 secunde. Unele masini noi afiseaza pe bord distanta in secunde pe care o ai fata de cel din fata. Distanta de 2 secunde suna ciudat, dar e, de fapt, timpul pe care l-ai parcurge la viteza pe care o ai, daca cel din fata ta ar pune o frana brusca. Ca acest calcul sa fie dinamic iti trebuie un radar de distanta la masina (cel de la cruize control adaptiv face asta). Ca sa intelegeti de ce cele 2 secunde sunt importante trebuie sa stiti ca un om normal, sanatos si fara sa fie obosit are un timp de reactie de aprope o secunda, asta inseamna ca din momentul cand a vazut frana aluia din fata abia dupa o secunda reactioneaza. La o viteza de 100 km/h  o masina face 28 de metri, adica aveti 28 de metri pe care ii faceti fara se reactionati, iar dupa aia mai aveti o distanta pe care o parcurgeti cand masina frneaza de la 100 km/h la zero. Mai jos aveti distantele de franare pentru niste masini sport si supersport: http://www.brembo.com/en/company/news/50-special .

Dupa cum vedeti niciuna dintre masinile astea nu franeaza in mai putin de 30 de metri (iar astea au frane Brembo), in mod normal o masina normala are o distanta de franare mai mare de 50 de metri. Luand in calcul toate astea cele 2 secunde ar trebui sa se traduca in 100 de metri distanta fata de cel din fata.

Ce e cu rezerva de putere?

Aciidentul din Ungaria nu s-a intamplat din cauzele de mai sus ci din alta cauza: neatentie coroborata cu lipsa de putere. Neatentia e pe primul loc, iar lipsa de putere pe al doilea. Hai sa va explic ca sa intelegeti. Masinile sport sunt facute sa ai rezerva de putere la orice viteza. Tot va dau exemple de masini sport aici pentru ca ele facute sa livreze performante de top si daca intelegeti ce fac ele intelegeti ce face si cum se comporta si masina voastra. Specialistii recomanda ca atunci cand mergeti pe sosea sa adaptati viteza astfel incat sa aveti o rezerva de putere suficienta sa va scoata dintr-o situatie limita. Asta inseamna ca atunci cand ai nevoie de acceleratie masina sa ti-o livreze.

Cred ca toti stiti ca daca masina voastra are viteza maxima de 170 de km pe ora la viteza de 150 de km pe ora ati cam consumat toata puterea masinii, asta inseamna ca daca ai nevoie de acceleratie masina nu ti-o va livra ca nu are de unde. De fapt, la o astfel de masini de pe la 120-130 km/h incepi sa simti lipsa de putere. Asta inseamna ca daca ai deja 130 de km pe ora si intri intr-o depasire  trebuie sa te asiguri ca ai timp si spatiu sa depasesti pentru ca masina nu mai are putere, Mai mult, astfel de masini la inceput de intrare in depasire iti da senzatia ca mai are putere (in special masinile diesel) pentru ca mai ai un dram de cuplu (probabil ca esti cu ea pe la 3000-3300 de turatii) si lipsa de putere se simte pentru ca cuplu se termina pe la 3500-3700 de turatii. O sa vedeti destul de multi soferi de dube care merg cu 120-130 de km pe ora si se baga in depasire la viteza ai, in conditiile in care masina lor mai are mai putin de 10% putere disponibila.

Ce e cu testul elanului?

Sa va mai spun despre o chestiune care trebuie luatta in calcul: se cheama testul elanului si presupune o virare rapida spre stanga si atunci cand va apare un obstacol brusc in fata (de ce spre stanga si nu spre dreapta are si asta o explicatie stiintifica). In testul asta amsina trebuie sa mentina cursul pe care il imprimi tu din volan. Exista un canal de youtube unde niste oameni fac testul asta pentru diverse masini si, din testele alea, puteti vedea ca nu exista masina care sa pastreze directia pe astfalt uscat la viteza mai mare de 80 km/h. Iar cele care pastreaza directia la viteza asta sunt masini supersport sau sport. O masina normala pastraza directia pe astfalt uscat la viteze pana in 60-62 km/h. Pe asfalt uscat si cu ESP, ABS si BAS sau sisteme similar. Pe astfalt cu gheata nu exista masina care sa pastreze directia la mai mult de 50 km/h.

Ce inseamna asta?

Asta inseamna ca orice masina ai avea la o viteza mai mare de 65 km/h (pentru masinile normale) si 70-80 de km/h pentru masinile sport si supersport va iesi in decor in conditiile in care apare o situatie limita pe sosea si vrei sa o eviti. ATENITIE! aici discutam de turisme nu de autoutilitare, acolo vitezele sunt mult sub limitele astea, iar acolo grautatea influenteaza decisiv comportamentul masinii.

Aici aveti un canal de youtube unde puteti vedea testele astea facute de baietii astia care sunt profesionisti. https://www.youtube.com/user/km77video

Sper ca intelegeti despre ce e vorba si de ce apar accidentele. Daca asociati datele astea cu oboseala si cu jucatul pe telefon probabilitatea de a se intampla creste exponential. Peste toate astea trebuie sa mai adaugati si faptul ca increderea falsa ca ati mai facut asta si nu s-a intamplat nimic probabil ca inevitabilul se va produce.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.