De ce nu e bine sa-ti faci chip tunning la masina

Cred ca sunt suficienti de multi oameni care, odata ce isi cumpara o masina, se gandesc sa-i mareasca puterea motorului printr-un chip tunning. Pentru cei care nu stiu procedura asta urmareste rescrierea datelor de injectie (harti de injectie) a computerului masinii in scopul obtinerii de performante superioare, de obicei se obtine mai multa putere si mai mult cuplu. Masina are proprietati dinamice mai bune dupa o astfel de procedura. In trecut, acum 10 ani cand aveam un Renault Megane 1.5dci am facut si eu asta.

SI totusi de ce nu e bine?

Am sa va explic in continuare. O masina e compusa, asa general discutand, dintr-un motor, cutie de viteze, caroserie etc. Atunci cand cumperi o masina producatorul iti transmite datele tehnice ale motorului, dar nu vezi niciodata datele tehnice ale cutiei de viteze, datorita faptului ca nu ai de ce.

De obicei cutia de viteze este optimizata pentru tipul de motor, optimizarea asta presupunand modificari la cutie ca ea sa se potriveasca cel mai bine cu motorul. „Potriveala” asta, ca sa zic asa, se refera la dinamicitate, modul de schimbat vitezele, rapoartele treptelor, consum, emisii de noxe etc.

General asa discutand o cutie de viteze are un cuplu maxim la care rezista (de obicei un cuplu mai mare decat cel dezvoltat de motor) si o valoare maxima recomandata de producator pentru numarul de rotatii pe minut (de aici si unele limitari ale motoarelor in ceea ce priveste numarul de roatatii dezvoltat).

Atunci cand modificati parametri de injectie ai unui motor de obicei se modifica cuplul in sensul mariri lui si, e foarte posibil, sa depasiti valoarea maxima pentru care cutia a fost proiectata. Asta nu e nici o problema daca masina nu este exploatata in regim de turatii si moment maxim, dar daca se intampla asta e foarte posibil sa incepeti sa aveti probleme la cutia de viteze intr-un viitor mai apropiat sau mai indepartat depinzand de stilul de condus.

In domeniul cutiilor de viteze au aparut producatori independenti care lucreaza cu producatorii de masini furnizandu-le cutii pentru diverse modele. Unul dintre producatori este ZF, producator german, Altul este GETRAC, tot producator german care face parte din grupul FORD si este furnizor de cutii de viteze pentru mai multe masini: Ford, Renault, Mercedes, Ferarri etc, iar altul este Aisin, producator asiatic care doteaza multe masini asiatice cunoscute: Toyota, Suzuki etc.

Asa, ca fapt divers, Getrac este producatorul cutiei cu dublu ambriaj Powershift de pe multe modele Ford si Renault. Cutia de viteze EDC de la Renault e facuta de Getrac si face parte din famila Powershift de pe Ford.

V-am spus toate astea de mai sus pentru ca pe site-ul producatorilor respectivi puteti gasi datele cutiei voastre de viteze si e bine sa va uitati la ele inainte de a face un chip tunning masinii pentru a vedea daca depasiti sau nu valorile respective. Nu ma va ofera ei foarte multe date, dar cele de cuplu si turatie maxima le aveti.

Trebuie sa tineti cont ca si ambreiajul e dimensionat tot pe cuplul maxim al masinii si ar trebui sa va ganditi si la el cand vreti sa faceti un chip tunning.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *