De ce masinile electrice sunt o bula

masinile electrice

masinile electrice

Nu am scris nimic despre subiectul asta legat de masinile electrice, dar e cazul sa-mi spun si eu pararea. Cu toate ca in 2016 eram pe o pozitie de top management la un dealer Toyota, iar in perioada aia si dupa am cumparat mai multe masini, iar Toyota e regele masinilor hybride, nu am ales o masina cu o astfel de tehnologie.

In articolul asta am sa va spun de ce nu am facut asta si o sa intelegeti de ce masinile pe tehnologie acumulatori nu vor avea viata lunga, din punctul meu de vedere.

Sunt 2 probleme mari asociate cu aceasta tehnologie: ambele sunt legate de acumulatori. Prima problema, strict a masinilor electrice 100% e legata de timpul de incarcare a  acumulatorilor si de autonomie. Autonomie mai mare inseamna acumulatori mai multi si mai mari, ceea ce duce invitabil la timpi mai mari de incarcare. Chiar daca timpii astia se reduc simtitior ei sunt in continuare de citeva ore, sau in cel mai bun caz de multe zeci de minute. Asta inseamna ca trebuie sa stai pana masina se incarca. De asemenea autonomia scade drastic cand incepi sa folosesti aer conditionat, incalzire sau sa mergi noaptea. Chiar daca problemele astea se amelioreaza ele vor exista in continuare.

Cea mai mare problema insa, din punctul meu de vedere, este pretul mare al acumulatorilor, iar in cazul masinilor 100% electrice asta e o problema care pune pe dreapta jucaria. Chiar daca acumulatorii sunt buni si tin 5-6 ani pana sa le scada simtitor capacitatea, datorita pretului mare aceste masini nu vor avea pret bun de ravanzare, de fapt, probabil ca vor fi extrem de greu de vandut. In cazul masinilor 100% electrice inlocuirea acumulatorilor va costa multe mii de dolari, probabil catre 10.000 -12.000, iar acest pret e obligatoriu sa-l platesti pentru ca altfel nu poti folosi jucaria. Daca primul propietar al masinii nu va achita acest cost, al doilea sigur va fi nevoit sa faca asta, iar de obicei al doilea propietar, cel care achizitioneaza masina electrica second nu prea are aceleasi posibilitati financiare ca primul proprietar. De aceea cred ca astfel de masini nu vor putea fi revandute, deci cam ramai cu ea pe viata. Daca mai luati in calcul si faptul ca litiul este o resursa care se epuizeaza rapid o sa aveti imaginea unor acumulatori care nu se vor ieftini in timp, daca cumva asta sperati.

in cazul masinilor hybride problema nu e asa stringenta ca la masinile electrice, dar proprietarii unor astfel de masini or sa va spuna (daca discutati cu ei) ca e extrem, extrem de greu sa le revinzi si ca preturile de ravanzare sunt extrem de mici. O limuzina Lexus care a costat 120.000 de euro la achizite de noua, fiind dotata cu tehnologie hybrida a vrut sa fie vanduta de proprietar dupa 6 ani, iar pretul oferit a fost 12.000 de euro si a decis sa o pastreze, fara a mai incerca sa o vanda.

Pe de alta parte, Toyota leaderul mondial in tehnologia electrica (in sensul ca are tehnologia asta si dezvolta la ea de peste 20 de ani), acum cativa ani a facut un switch important: a vandut toate tehnologia asta catre BMW si a inceput dezvoltarea tehnologiei electrice pe baza de hidrogen. Deja Mirai e un hit in Japonia si in curand va depasi granitele unor tari asiatice. Tehnologia cu hidrogen rezolva problemele de mai sus: nu foloseste acumulatori, e ecologica, e usor de realimantat, are pret de ravanzare fara costuri suplimentare extrem de mari pentru cumparatorul second etc. Are un mare dezavantaj: hidrogenul este o substanta extrem de explozibila, dar problema se pare ca a fost rezolvata eficient de Toyota, rezervoarele fiind extrem de solide si rezistente, testele de impact aratand ca sunt pratic indestructibile.

Nu sunt extrem de batran, dar cu toate astea am mai vazut bule din astea de marketing asa cum e bula asta a masinilor electrice. Am vazut bula dot com si bula tabletelor si in mod cert o sa traim sa vedem si caderea bulei masinilor electrice cu acumulatori, trebuie doar sa avem rabdare.