De ce dronele Amazon nu sunt masura universala pentru livrari

dronele amazon

dronele amazon

Magazinele virtuale sunt dependente de servicii de livrare pentru a putea functiona.

Explozia si dezvoltarea magazinelor virtuale sunt mana cereasca pentru serviciile de curierat care vor avea mai multe livrari din partea magazinelor virtuale.

Din acest articol vei fla urmatoarele:

  • care sunt costurile calculate cu livrarile raportate la cifra de afaceri a magazinelor online;
  • De ce dronele amazon nu sunt o solutie buna
  • ce probleme apar legate de costuri

Costurile de livrare nu sunt neglijabile pentru magazinele virtuale. De aceea, orice reducere pe acest segment inseamna ca reducerea respectiva se duce direct in profitul magazinul.

O introducere cu cifre

Ca sa intelegem fenomenul am sa va dau citeva cifre din Romania obtinute de mine prin calcule. In concordanta cu declaratiile unor magazine dupa Black Friday: media comenzilor a fost undeva in jurul valorii de 150-200 de euro.De retinut ca media zilnica e posibil sa fie mai mica deoarece produsele de Black Friday au fost selectate.

Media costului de livrare pe o comanda de curierat este in jurul valorii de 15-20 de ron ceea ce inseamna 3.5 euro. Ca si procent costul de livrare reprezinta 1,5-2% din total cifra de afaceri. Valoarea asta este o valoare buna in piata, in viata reala e posibil sa fie ceva mai mare. Probabil in jurul valorii de 3-3,5%. Aceste valori pot varia in functie de produsele livrate (variatia putand fi foarte mare uneori depasind 7-8% din cifra de afaceri in functie de produsele vandute). La niste marje de vanzari de 5% , orice reducere a costului de livrare de 0.5% poate face diferenta, cei 0,5% reprezentand de fapt 10% din marja.

De ce dronele Amazon nu sunt o solutie buna

Asta incearca Amazon sa faca, sa reduca costurile de livrare marind in acelasi timp gradul de satisfactie a clientului prin reducerea timpului de livrare, iar folosirea acelor drone duce in diretia asta.

Folosirea dronelor, vazuta asa punctual cum e ea prezentata poate parea o solutie buna, dar……..tot timpul exista un dar:

– dronele trebuiesc controlate de oameni. Adica renunti al un om care livreaza marfa, dar pui unul sa controleze o drona;

-dronele autonome. Adica fara sa fie controlate de oameni nu vor fi disponibile prea curand din motive de precizie GPS. Precizia nefiind foarte buna e posibil sa-ti lase coletul la vecin in curte si nu la tine.

Alte probleme legate de dronele Amazon

– apar alte probleme legate de autonomia dronelor (si dronele Amazon au aceiasi problema), autonomie care din informatiile mele nu este mai mare de 20 km la momentul actual. Va trebui sa pui un depozit care sa poata deservi o zona cu raza de 20 km. Asta presupune mai multe depozite, pozitionate in centrul zonelor rezidentiale (pentru a acoperi eficient cei 20 de km). In acest fel costul cu chiria depozitului va creste, densitatea depozitelor va trebui sa fie mult mai mare decata cum, ceea ce ridica semnificativ costurile cu depozitele.

– mai multe depozite inseamna stocuri de marfa mai mari. De ex: daca acum ai 2 depozite si tii pe stoc 2 bucati dinprodusul X pentru ca atat e rulajul lui. Deci ai blocat banii in 4 produse in total. In momentul cand vei avea 6 depozite, fiecare cu cite 2 Produse X inseamna ca banii blocati sunt in 12 produce in loc de 4. Sa spunem ca reduci stocul de siguranta la 1 produs x in loc de 2, stocul total tot se ridica la 6 produse in loc de 4. Miscorara stocului de siguranta la 1 produs mareste riscul de out of stoc si plimbarea produselor intre depozite, ceea ce reduce semnificativ marginea.

Probleme legate de costuri si geografie

– aprovizionarea a 6 depozite regionale in loc de 2 mareste costurile de livare. E adevarat ca in teorie aceste costuri sunt mai mici decat costurile cu livrarea produselor la clienti, dar asta doar in teorie pentru ca daca numarul de depozite e mare s-ar putea sa nu se mai respecte teoria;

– livrarea cu dronele (si includem aici si dronele Amazon) se poate realiza doar la zonele rezidentiale cu case. Nu se prea poate realiza livrarea la bloc, cel putin in configuratia actuala. Livrarea la bloc presupune sa poti directiona drona intr-un spatiu personal al celui care comanda. Acest spatiu nu exista, sau daca ar exista ar fi greu de accesat.

– chiar in zonele rezidentiale livrarea produsului in fata casei se poate face doar daca nu ai caini in curte. Daca ai ei se vor bucura de noua jucarie sosita din cer :). Cand vei ajunge acasa jucaria va fi facuta praf cu tot cu cutie (desigur depinde de marimea ciinelui 🙂 ). Asamblarea diverselor parti componente gasite prin curte, dupa ce dintii cainelui si-au facut treaba, nu va duce la rezultatul asteptat;

– livrarea in cutii, asa cum e prezentata in filmuletul Amazon presupune recuperarea cutiilor sau adaugarea cutiilor in pretul produsului. Asta (adaugarea pretului cutiei la produs) se paote face in conditiile in care o consideri de unica folosinta.

Concluzii

De obicei recuperarea acestor cutii ridica mari probleme logistice. In mod cert vor ridica pretul produsului sau vor reduce marginea pentru ca oricum nu se vor recupera toat. Chiar daca se dorecte asta. Eu nu prea vad cum (ieftin ar fi ca drona sa recupereze cutia veche, daca clientul o are si daca a mai facut comanda, ceea e e foarte incert).

Mai sunt si alte probleme legate de eficienta dronelor. Le trebuiesc incarcate bateriile sau inlocuite la 1-2 livrari, ceea ce ridica probleme cu managementul acumulatorilor etc.

Solutia nu e foarte viabila din punctul meu de vedere. Mai trebuie lucrat la ea pina sa devina viabila atat din punct de vedere costuri cat si din punct de vedere livrari.

Filmuletul in schimb e foarte bun si felicitari Amzon pentru efectul de marketing pentru ca a devenit viral.

Cei care nu au vazut filmultul iata-l aici:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *