Curierul – problema magazinelor online

Ca multi dintre voi sunt si eu cumparator de produse din online si constat ca cea mai mare problema a magazinelor online este curierul. u conteaza marimea magazinului sau a curierului, Din 3 cumparaturi facute online e imposibil sa nu ai probeleme cu curierul la macar 1 din ele (e o statistica personala).

Se poate rezolva problema curierului?

E o problema spinoasa si sigur nu exista o rezolvare rapida a acestei probleme. Din punctul meu de vedere totul tine de parteneriate, schimb de imformatii si asumare. Asta ar fi o metoda de rezolvare sa-i spunem “colaborativa”, dar exista si o alta metoda bazata pe imbolduri si pe chestii financiare.

Senzatia mea este ca prima metoda nu prea are sanse de reusita in Romania din cauza asumarii, in pricinpal, iar secundar din cauza modului nostru haotic de a lucra; cea de-a doua metoda e cea care cred ca poate aduce rezultate mai rapide. In continuare vi le explic pe amandoua ca sa intelegeti la ce ma refer.

  • metoda “colaborativa” se bazeaza pe planificare, pe schimb mult de informatii si pe asumarea unor promisiuni (in principal forecast de vanzari). Intr-o lume dintr-o carte de business curierul ar trebui sa aiba un business developr si un director comercial care ar trebui sa discute cu toti clientii lor importanti, cumva pe sfarsitul anului pentru anul viitor si sa ia de la ei informatii legate de cresterile pe care si le prognozeaza (forecast) pentru anul urmator. Datele astea ar trebui sa fie structurate pe categorii de produse, pe zone geografice, pe tipuri de clienti (rezidentiali sau corporate); In functie de datele astea si de analiza lor agregata (de la toti clientii) si structurata, curierul ar trebui sa-si faca bugetul de dezvoltare pentru urmatorul an, chiar pentru urmatorii 2 ani. Asta inseamna sa-si cumprere masini in avans, sa-si deschida filiale, sa angajeze oameni (asta e din ce in ce mai complicat daca nu e facuta planificat, nu ca celelalte chestii ar fi simple), si-si modernizeze sistemele etc; Ultimul din veriga e curierul, iar el e cel care si ar trebui sa scoata banii in avans pentru toate asta urmand ca apoi sa incaseze pe servicii de la clienti intr-o anumita perioada de timp. Ca el sa aiba certitudinea investitiilor (adica sa puna acei bani in joc) ar trebui sa aiba niste garantii (asumari de la clienti) ca ceea ce au promis se va si intampla. Aici se rupe filmul, daca cumva s-a ajuns pana la pasul asta, pentru ca, de obicei, lipseste si partea de dinainte cu discutiile, culegerea si agregarea datelor si analiza lor. Problema spinoasa a tuturor companiilor din Romaina este lipsa unui forecast acurat si care sa fie respectat intr-o marja de eroare acceptabila si de aia e greu sa-si asume astfel de chestii. Chestia asta nu va functiona foarte repede, e mult prea complicata si cu multi parametri pentru a putea fi pusa in operara si lipseste un element esential din alte industrii: polul de putere. O astfel de chestie functioneaza in cazul marilor retaileri cu clientii lor pentru ca exista un pol de putere care impune regulile, iar ceilalti le respecta fie ca vor fie ca nu vor, ceea ce nu e cazul magazinelor virtuale cu curierul.
  • a doua metoda bazata pe imbolduri, i-am zis eu. Sa va explic ce inseamna si sa ve explic de ce cred eu ca va functiona mai bine si are sanse mai mari de reusita daca va fi implementata. Orice magazin online isi are propriul sistem de rating la produsele care le vinde. Sistemul asta de rating (bazat pe comenaatrii sau note) implica utilizatorii si pe cei care au cumparat produsele, care dupa achizitie vin si isi dau cu parerea despre produs, servciile oferite de magazin etc. Legat de cea mai mare problema a lor, curierul, magazinele online nu au un sistem de rating al utilizatorilor, mai mult unele magazine impun utilizatorilor si cumparatorilor sa lucreze cu 1 singur curier.

Ce se intampla daca magazinul online ar avea un sistem de rating pentru curier?

S-ar intampla mai multe chestii benefice:

1. utilizatorii ar alege in cunostiinta de cauza, pe zona lor, curierul cel mai bun dintre cei mai prosti (e o realitate care trebuie spusa);

2. nivelul de asteptare al cumparatorului se stabileste corect pe baza unor date concrete oferite de alti utilizator si pa baza experientelor lor;

3. curierul va fi motivat sa-si rezolve probleme si va aparea o compertitie transparenta si vizibila pentru toata lumea intre curieri, prin faptul ca vor vedea crescand pe anumite zone concurenta si vor fi obligati sa ia masuri;

4. curierul va pierde business, va vedea cat business pierde si pe ce zone si va avea impulsul necesar sa ia masuri, altfel risca sa iasa din piata;

5. firmele mici, pe baza ratingului din magazinul online mare vor vedea cu cine e bine sa lucreze pe anumite zone, si vor evita sa lucreze cu curierii care au probleme pe zonele alea (la momentul asta e o gaura neagra asta si daca curierul are probleme pe o zona nu poti vedea asta si ii dai in continuare business pe zona aia sustinandu-l, oarecum, si afli asta pe pielea ta si pe banii tai).

6. utilizatorul devine parte din problema in cazul unei livrari cu probleme pentru el a ales curierul si nu doar magazinul online, In felul asta nu mai vede problema ca fiind doar a magazinului oneline ci o vede ca fiind partial a lui, deci va fi mai putin tentat sa faca reclamatii si sa fie vehement si va accepta mai usor situatia.

7. magazinul online mare isi creste treficul prin metoda asta, intrand mai multi omeni pentru infromare si unii dintre ei vor deveni si clienti ulterior.

De ce nu implementeaza marile magazine online asta? Nu as putem sa va spun, dar pot sa va spun ca ei stiu de toate astea de mai sus, eu personal le-am spus unor oameni de decizie toate astea.

Ar rezolva probemele? Eu sunt convins ca intr-o perioada de timp destul de scurta s-ar pune in miscare nsite mecanisme complexe care ar duce la identificari de solutii si rezolvari, ar face ca un curier sa nu isi mai distributie energia in multe directii, ar face sa apara firme noi care sa exploateze salbiciunile celor mari pe anumite zone, chestii care ar fi benefice pentru intreaga piata.

Un audit pe zona de logistica si operational cu un consultant de al nostru costa cat un laptop bun si, poti obtine o masina buna pentru echipa ta de vanzari (prin reduceri de costuri).
Contacteaza-ne prin email TRIMITE EMAIL
Consulta serviciile noastre de consultanta SERVICII CONSULTANTA
Abonamentele de consultanta: ABONAMENTE.



Vrei mai multe noutati de la noi? Inscrie-te la newsletter:
join our mailing list
* indicates required