Cum determini consumul normat de combustibil?

consumul norma de combustibil

consumul norma de combustibil

Din nou o mica discutie despre consumul normat de combustibil, dar acum vreau sa discut despre modalitati de determinare a consumului normat.

Variante pentru a determina consumul nromat de combustibil

Cea mai simpla si eficienta varianta ar fi din cartea tehnica a masinii. Aceasta varianta te-ar scuti de o munca suplimentara si de problmele legate de corectitudinea acestei operatiuni.

Totul bun si frumos, dar in cele mai multe carti tehnice nu se dau valorile consumului normat de combustibil. In acest caz te gandesti sa intrebi la importator, iar el sa-ti dea o valoare. Asa ar fi normal, nu? Pai da, numai ca importatorii nu fac asta, iar atunci cand o fac, pentru ca insisti foarte mult, iti vor da niste valori foarte acoperitoare, iar tu, daca ai merge pe acele valori, ai mari in mod indirect veniturile lunare ale soferilor cu mai mult decat salariile pe care le dai azi.

Totusi, eu va sfatuiesc sa cereti de la importatori aceste valori, pentru ca aceste valori vor fi mari si veti fi acoperiti in fata autoritatilor legat de consumul de combusibil. Cand va vine un control de la finante le faceti calculele cu consumul dat de importator si scapati de marea majoritate a problemelor legate de intrebari incomede legate de combustibil.

Pentru ca viata reala nu bate cu ce am prezentat mai sus, un om care este pus pe treaba va cauta alte solutii.

Solutie alternativa de a determina consumul normat de combustibil

O alta solutie ar fi sa determinati voi consumul normat de combustibil.

Aici apar tot felul de probleme legate de alegerea traseului, a soferului, a masinii, a furnizorului de combustibil, a perioadei din an cand s-a facut determinarea, a timpului scurs de la ultima revizie, a presiunii din pneuri si a uzurii anvelopelor, a gradului de incarcare a masinii, a tipului de ulei folosit in motor etc.

Sunt foarte multi parametri de care ar trebui sa tineti cont si care influenteaza mai mult sau mai putin consumul. Practica cea mai des intilnita este determinarea consumului normat de combustibil pe tip de masina facand cu acele masini mai multe rute cu diferiti soferi, facand acest lucru pe rutele normale de lucru si la incarcarile normale ale masinii si determinand in acest fel consumul mediu pe diverse categorii de masini.

Sfatul meu este ca daca procedati asa sa faceti o comisie de determinare a consumului, comisie formata din minim 3 membri, iar un sofer sa faca parte din acea comisie in mod obligatoriu. In procesele verbale ar trebui trecute toate conditiile in care s-a facut testul pentru a nu da nastere la suspiciuni si pentru a reduce la minim posibilitatile de atacare in instanta a acestei proceduri.

A doua solutie de determinare a consumul normat de combustibil

O alta solutie mult mai legala si mai ok decat cea de mai sus este sa mergeti la Registrul Auto Roman si sa cereti de acolo o determinare a consumului. Din punct de vedere legal Registrul Auto Roman si Producatorul autovehiculului sunt singurele institutii abilitate de a va da o valoare aconsumului de combustibil, valoare pe baza careia sa faceti retineri salariale fara a avea batai de cap legale.

Aici apare o alata problema: procedura de la Registrul Auto Roman este foarte complicata si foarte mare consumatoare de timp, iar dupa incheierea ei, ei va vor face o nota prin care va spun ca acel consum normat de combustibil determinat de ei a fost determinat in anumite conditii (se specifica aceste conditii), iar schimbarea acelor conditii duce la schimbarea valorilor de consum. Deci, cu alte cuvinte, ai pierdut o gramada de timp si nu ai rezolvat nimic, adica nu ai nimic care sa te ajute.

Cea mai buna metoda de calcul a consumului normat de combustibil

O alta metoda pe care eu am folosit-o si care a dat rezultate bune a fost urmatoarea: de obicei producatorii au unii soferi pe care ii numesc „de test”. Astfel de soferi au si unii importatori romani ai unor marci de renume. Acei oameni sunt scolarizati de producatori sa invete viitorii utilizatori sa obtina performante bune de la autovehiculele produse de ei.

De obicei ei au stagii lungi de pregatire in poligoanele de teste ale producatorilor explicanduli-se cum sa conduca acele masini pentru a obtine performante maxime. Eu am folosit in determinarea consumului astfel de oameni, iar apoi i-am folosit pentru a face training soferilor. Un astfel de test va genera un proces verbal in care vor fi trecute pina si numarul schimbarii treptelor de viteza, turatiile la care s-au schimbat vitezele etc.

De obicei dupa o astfel de determinare stabileam consumul normat adaugand la valoarea obtinuta de un astfel de om de la 0,5 litri pina la 2 litri in functie de tipul de masina.

Totusi, oricare metoda ati folosi pentru a reduce abaterile faceti cat mai multi km cu masina, un parcurs de 100 de km nu il recomand sub nici o forma, valorile de la o determinare la alta putind fi substantial diferite in cazul unui parcurs de doar 100 de km.

Un model de fisa pentru calculul consumului de combustibil puteti downloda de aici: Fisa consum combustibil.

Sunt sigur ca te intereseaza si o metoda de calcul a consumului de combustibil, o poti citi in acest articol: Consum de combustibil

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *