Cu stoc sau fara stoc

Daca esti la inceput de drum si ai, de exemplu, un magazin online asta e una din intrebarile pe care ti-o vei pune: cu stoc sau fara stoc?

Nu o sa incerc sa-ti raspund la intrebare ci am sa te las pe tine sa gasesti raspunsul corect, asta pentru ca nu exista tot timpl un raspuns corect la intrebarea asta, el este mai degraba potrivit stadiului in care se afla afacerea ta,

Decizia de a lucra cu stoc sau fara stoc este doar o decizie de conjuctura si de model de business, Pentru un business mare si care are produse si comenzi multe nu exista posibilitatea de a lucra fara stoc acolo se dicuta despre optimizarea stocurilor.

O sa incep prin a analiza varianta fara stoc. Asta inseamna ca nu ai deloc stoc de marfa si pe masura ce comenzile vin tu le dai mai departe la furnizor. De aici sunt 2 variante: furnizorul ti le livreaza tie (incluzand varianta in care te duci tu sa iei produsele) sau furnizorul le livreaza direct clientului tau.

In prima varianta, in functie de locatia furnizorului asta presupune un timp de livrare mai scurt sau mai lung si costuri suplimentare implicate. Daca funizorul e aproape asta inseamna un timp de cateva ore pentru ca produsul sa ajunga al tine si un cost de transport si pregatire. Costul de tranport exista in orice varianta, fie ca iti livreaza furnizorul produsul, fie ca te dcui tu sa-l iei, de asta trebuie ca acest cost sa fie luat in calcul. Chiar daca furnicorul iti livreaza gratuit produsul costul de transport exista, el fiind mascat in pretul produsului (asta inseamna ca poti face optimizari si reduce pretul de achizitie gasind modalitati de transport mai bune). Mai exista un cost de pregatire marfa pe care nici tu nici furnizorul nu il luati in calcul, dar el exista si este mascat in pretul produsului (furnizorul pregateste marfa si ti-o trimite tie, tu o desfaci si o pregatesti din nou sa o trimiti cleintului, toate acestea implica manopera si materiale). Avantajul unui astfel de sistem este ca nu blochezi bani in stocuri, si nu ai nevoie de spatiu de stocare, iar acest sistem va functiona pentru un business la inceput de drum si care nu are un istoric pe produse si nici clienti stabili. Pe masura ce businessul se mareste sistemul nu va mai functiona din cosiderente de management greoi al comenilor si furnzizorilor si marirea costurilor cu pregatirea si transportul de la furnizor la voi.

A doua varianta este cea in care furnizorul livreaza produsele direct clientilor tai. Varianta asta este mai rapida si cu costuri mai mici fata de prima varianta. Se reduce timpul de transport de la tine la furnizor si costul de transport si, de asemenea, costurile cu pregatirea marfurilor. Varianta asta are insa o mare problema si aceea ca furnizorul are datele clientilor tai si, la un moment dat va putea sa-i oferteze direct, putandu-le oferi un pret mult mai competitiv decat le oferi tu (este pretul la care el iti vinde tie marfa). O alta problema este ca tu nu controlezi livrarea produsului, adica nu stii ce pune furnizorul in cutia produsului si cat de bine ambaleaza produsele pentru a ajunge in siguranta la clientul tau (asta e legat de prima pentru ca furnizorul poate pune pliante promotionale prin care sa directioneze clientii spre el, asta daca cumva te gandeai ca nu are cum sa-ti fure clientii). Pe de alta parte furnizorul isi deserveste primordial clientii lui si clientii lui mari, asta inseamna ca are si el o lista de prioritati, iar daca businessul tau cu el e mic sigur esti pe la coada listei. Toate aceste dezavantaje sunt combatute de pretul mult mai mic al procesulu, ceea ce inseamna ca tu ramai cu mai multi bani in buzunar.

Ambele variante de a lucra fara stoc vor functiona pe perioade limitate de timp sau daca operezi un marketplace in care riscul de a fura clientii este balansat de alte beneficii pe care le are si clientul si furnizorul astfel incat fenomenul sa nu influenteze afacerea.

Urmatorul articol o sa va povestesc cum e cu varianta cu stoc de marfa, care sunt beneficiile si minsurile unui astfel de sitem.