Consum de combustibil

consum combustibil

consum combustibil

O problema arzatoare in cele mai multe din companii. De ce arzatoare? Pentru ca, furtul de combustibil (sau sa-i zic sustragerea ca e mai academic?:))), este indeletnicirea de baza a marii majoritati a soferilor romani si nu numai. Discutam, la un moment dat cu ei si imi spuneau ca la un drum de Franta, de ex, le ies si 250 de litri de motorina. Cum? In primul rand controlul defectuos al sefilor lor (administratorilor de flota), le permite sa faca asta.

Cum monitorizam si cum calculam consumul de combustibil? Sunt 3 metode de calcul si monitorizare a consumului de combustibil:

1. cea mai simpla dintre ele este consumul de la plin la plin, adica de fiecare data cand alimenteaza, soferul trebuie sa faca plinul. Se poate determina astfel, consumul mediu de cosmbustibil intre cele 2 alimentari avand numarul de km efectuati sau numarul de ore efectuate. Varianta este simpla si eficienta si o recomand a fi folosita fara retineri atunci cand masinile au un parcurs in aceleasi conditii in 95% din timp (de ex: fac numai parcurs urban sau numai parcurs extern). Pe baza consumului normat se calculeaza abaterea de la consum si se poate vedea incadrarea sau nu in norme a soferlui si masinii.

2. varianta “rest in rezervor”. Se calculeaza pe baza consumului normat si pe baza numaruluide km efectuati pina la un anumit moment, determinand cantitatea de combustibil teoretic consumat, cantitate care se scade din capacitatea totala a rezervorului, afland in acest fel cantitatea de combustibil care ar trebui sa fie in rezervor. Metoda se poate folosi atunci cand aveti mai mult de un consum normat definit pe o masina (de ex aveti consum extraurban si consum urban). Pe foaia de parcurs soferul va trebui sa evidentieze citi km au fost efectuati cu un anume tip de consum si citi au fost efectuati cu alt tip de consum. Teoretic, folosind aceasta metoda nu este obligatoriu sa faci plinul de fiecare data cand alimentezi ci numai la anumite intervale de timp prestabilite sau nu. Teoretic, metoda este mai precisa decat prima si poate fi aplicata mai aproape de conditiile reale si poate fi portata pe mai multe tipuri de consumuri: urban sau extraurban (asa cum spuneam ma devreme), gol-plin etc. Recomand folosirea ei impreuna cu regula de a face plinul de fiecare data cand alimenteaza. Regula aceasta mi-a dovedit pe parcursul timpului ca este cea mai buna metoda de control.

3. metoda “kilometrilor echivalenti”. Mi se pare cea mai preisa si cea mai ok metoda de a fi folosita. Este folosita in armata si politie pentru a calcula consumul de combustibil si de catre unele firme cu reminiscente din epoca de aur. Metoda presupune alocarea unui singur consum normat pe masina (fara sa tina cont ca ea ruleaza urban, extraurban, plina sau goala, iar consumul nu tine cont de uzura masinii, si presupune acordarea unor coeficienti de corectie a kilometrilor reali in functie de conditiile in care ruleaza masina. Corectarea kilometrilor reali cu niste coeficienti duce la conceptul de kilometri echivalenti, adica acei km care rezulta din inmultirea celor 2 parametri. Problema care apare aici sunt acei coeficienti de corectie care nu prea ai de unde sa ii iei. Teoretic, se foloseste o tabela de coeficienti aprobata prin 1970 si ceva si care nu mai e actuala datorita schimbarii tehnologiei masinilor si datorita schimbarii infrastructurii si calitatii drumurilor (unii ar zice deteriorarii drumurilor, dar eu vreau sa fiu optimist :)). Teoretic, metoda este cea mai precisa si ofera cel mai mare control asupra consumului, dar necesita si un volum de munca mai mare.

Ca si idee eu foloseam de regula  varianta combinata intre prima varianta si a treia varianta, in mare parte foloseam prima varianta, iar pentru soferii care erau mai pretentiosi si nu li se parea corecta prima varianta recurgeam la a treia care era si “mult” mai legala, sa-i spunem asa.

Softurile de monitorizare gps sau softurile de administrare flota flota folosesc preponderent metoda 1 si metoda 2. Nu am vazut pina acum un soft care sa foloseasca metoda 3. Monitorizarea gps ofera in unele cazuri (la masinile dotate cu CAN-BUS) consumul oferit de computerul masinii, care din punctul meu de vedere este cel mai apropiat de consumul real.

Consumul de combustibil va genera tot timpul probleme datorita urmatoarelor aspecte:

– nu ai valori legale pentru consumul de combustibil. Producatorul iti ofera o marja de consum care de obicei are valori mai mari decat consumul real si nu te poti baza pe acel consum (in mod oficial ei spun ca este o valoare informativa cea data in cartea masinii, asta daca e data, pentru ca la multe masini de marfa aceasta valoare nu este specificat clar niciunde, ci, doar spusa verbal pentru a nu putea fi asumata). Incercarile mele nenumarate  de a obtine consumul normat de la producatori, consum in baza caruia sa am un argument legal de a retine din veniturile soferilor eventualele depasiri de consum au fost sortite esecului. Nici un producator nu mi-a dat o valoare corecta a acestui consum si au fost reticenti in a da o valoare scrisa, iar atunci cand au dat o hartie oficiala consumul dat de ei era mai mare decat cel obtinut din exploatare cu o valoare de multiplicare cuprinsa intre 1.2 si 1.4. De ce asta? O sa va las pe voi sa comentati.

Cum determini totusi consumul pentru a fi conform valorilor de exploatare si pentru a fi totusi legal in retinerile de bani datorate depasirii de consum ale soferilor? Asta e un subiect mare si o sa-l dezbat intr-un alt articol.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.