Companii de stat (CFR) si specialistii lor in transport

cfr

cfr

Am mai scris despre CFR si nu pot sa nu ma abtin sa nu scriu din nou. Nu am cum sa nu scriu, deoarece, din afara, masurile luate de ei nu pot fi vazute decat un suicid incet si sigur.

Sunt un calator de ocazie si, cu toate ca as dori sa folosesc mai mult transportul cu trenul, nu o fac din 2 motive:

– timpul de tranzit

– pretul calatoriei;

Cu toate ca motivele de a calatori cu trenul sunt mai multe, eu, raman in continuare un calator ocazional, datorita faptului ca motivele de mai sus atarna mult mai greu decat motivele de a calatori cu trenul.

Motivele de a calatori cu trenul ar putea fi urmatoarele:

– ar trebui sa ajungiu mai odihnit la destinatie decat daca ai conduce masina pe aceiasi distanta;

– ar trebui, atunci cand calatoresti cu trenul, sa poti lucra in conditii civilizate pe laptop si sa poti sa iti rezolve diverse probleme pentru care nu gasisei timp pina atunci;

– ar trebui sa te coste mai putin decat o calatorie cu masina si ar trebui sa ajungi la timp la destinatie (o calatorie rutiera ar trebui sa fie defavorizata mult la acest capitol tinand cont de infrastructura din Romania);

– ar trebui sa ai niste conditii civilizate de calatorie si ar trebui sa se comporte cu tine ca un client important si nu avand impresia ca esti unul dintr-o multime (ma refer aici la caldura care functionaza vara si iarna nu, la aer conditionat care odata pornit nu mai poate fi oprit, la prize de laptop care ar trebui sa functioneze si care nu functioneaza etc…).

Cu toate ca oamenii par sa prefere orice alt mijloc de transport in loc de tren….CFR alege sa mareasca tariful biletelor de calatorie. NU ASTA E PROBLEMA VOASTRA DOMNILOR!

Problema voastra este ca trenurile circula 40% incarcate pe medie (nu stiu daca asta e cifra, e doar o aproximare ochiometrica a mea) si ca ar trebui sa mariti gradul de incarcare al trenurilor, adica SA GASITI NOI CLIENTI, adica sa faceti ceea ce face orice firma din lumea asta.

Daca mai calculam ca, probabil, din cei 40% calatori, 20% din ei nu au bilet, avem imaginea completeta a prostiei din sistem.

Deci, din punctul meu de vedere aveti de rezolvat 2 mari probleme:

– Sa gasiti noi clienti si

– Sa faceti cumva ca oamenii sa cumpere bilete;

Dupa ce gasiti solutii pentru astea doua probleme poate reusiti sa reduceti cheltuielile, iar din afara eu vad multa capuseala, multi bani care se scurg din sistem. Dar, presupunand prin absurd ca voi vreti sa se scurga si mai multi bani din sistem, mai multi clienti v-ar ajuta si mai multi platitori de bilete la fel. Deci, se pare ca interesele sunt comune pina la un anume punct.

Aud azi, la stiri, ca CFR mareste pretul tichetelor de calatorie, si nu cu 7-8% cat e valoare inflatiei ci cu dublu acestei valori. Ce se va intampla in continuare e simplu, nici nu trebuie sa fii specialist: pret mai mare va insemna clienti mai putini, pret mai mare va insemna mai putini platitori de bilete, deaorece oamenii vor incerca, cum e si normal, sa plateasca mai putin sau la fel ca inainte si vor prefera sa dea bani la nas decat sa plateasca biletul intreg. Deci , o solutie cretina, o solutie data, probabil de niste finantisti care se uita pe niste cifre dintr-un birou, sau data de niste oameni care vor sa inglodeze compania in datorii pentru a o putea vinde apoi pe 1 EURO.

Ce ar fi fost daca CFR ar fi redus preturile si ar fi aplicat niste strategii destepte de vanzare a biletelor, gen cei din aviatie? Pai pret mai mic la bilete ar fi insemnat o presiune mai mare pe transportul rutier de calatori, presiune care in contextul maririi preturilor la combustibil ar fi insemnat mult pentru ei. Asta ar fi dus la o migrare a unor calatori din transportul de calatori rutier catre CFR. Un pret mai mic la bilete ar fi insemnat ca oamenii ar fi dat mai putini bani la nas, iar unii dintre ei ar fi vrut sa treaca in legalitate pentru ca, probabil. nu ar fi meritat sa mai circule ilegal. Nas-ul, si el, vazand ca are venituri mai mici, poate ar fi considerat ca nu merita sa riste jobul pentru bani asa putini. Aceste masuri, dublate cu niste bonusuri substantiale pentu nasi in cazul in care se maresc incasarile pe rutele pe care ei opereaza sigur ar fi avut efecte.

Orice calator adaugat in plus in vagon alaturi de actualii calatori inseamna, oarecum, profit pentru CFR, deoarece costurile de operare sunt aceleasi, dar in schimb incaseasa ceva bani in plus.

Acum, probabil la anul, vor urma alti oameni dati afara, alte linii desfiintate pentru ca nu sunt profitabile. Partea proasta, in aceasta ecuatie, este ca liniile desfiintate si garile parasite nu vor putea fi repuse in functiune la fel de usor cum au fost desfiintate si ca, in lume, tendinta este de a dezvolta transportul pe calea ferata, iar noi, ca romani destepti, suntem, din nou, contra curentului.

La mai mare domni ministri ai transporturilor si fosti ministri ai transporturilor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *