Ce inseamna route planner (soft de rutare)

Acest articol este scris pentru a iti explica ce inseamna Route planner (soft de rutare). Route planner vine din engleza si in romana se traduce prin planificare de rute.

Cand discutam de route planner discutam de distributie de obicei, pentru ca acolo rutele sunt complexe si necesita planificare mai avansata.

Un astfel de soft, ca orice fel de soft are niste date de intrare si, dupa prelucrarea acestor date rezulta iesiri sub forma unor rute optimizate.

Hai sa vedem care sunt datele de intrare:

  • masinile si capacitatile lor. Un astfel de soft trebuie sa stie ca masini ai si care sunt capacitatile lor de incarcare (volumetrie si greutate) pentru a le incarca cat mai aproape de capacitata maxima;
  • soferii si restrictiile asociate cu ei. Trebuie sa-i spui softului care sunt soferii si ce restrictii au. Restrictiile pot fi, de exemplu: categoria de masina pe care o poate conduce. Asta este important pentru ca daca ai masini cu greutate maxima admisa de 3.5 tone si de 7.5 tone, atunci soferii cu B nu vor putea conduce si masinile de 7.5 tone.
  • Comenzile si volumele (cantitatile) de marfa comandata de clienti. Softul va folosi aceste date in algoritmul de optimizare pentru a incarca eficient masinile cu marfa de pe comenzi;
  • clientii cu locatiile lor. Pentru a putea face rutare softul are nevoie de coordonatele GPS ale clientilor. Asta este una dintre cela mai mari probleme cand se implementeaza un astfel de soft.
  • restrictiile clientilor. Trebuiesc introduse in soft restrictiile legate de clienti, de exemplu: programul de lucru, un client are program intre 12 si 16, asta inseamna ca masina va putea ajunge la client doar in intervalul ala orar, la alti clienti putand ajuge intre 8 si 18, etc.

Pe baza unui algoritm intern softul preia toate aceste date si prin iteratii gaeste o varinta optima de a incarca comenzile pe masini si apoi de a livra marfurile la clienti. Datele de iesire sunt rutele masinilor, pe fiecare masina in parte. Genereaza astfel foaia de parcurs pentru fiecare masina in parte. Optimizarea asta se face pe baza unor criterii, de obicei se intalnesc 3 criterii princiale: rapiditate (adica livreaza toata marfa rapid), cost (livreaza marfa cu cel mai mic cost, pentru a putea face asta mai trebuie furnizat un parametru softului si anume costul pe km pe fiecare masina in parte, paramerul asta il puteti calcula folosind aplicatia noastra de cost pe km) sau o combinatie cost-rapiditate.

Aceasta foaie de parcurs este ceea ce trebuie sa execute soferul, pentru a vedea daca a si executat asta masina ar trebui urmarita printr-un sistem GPS care sa coreleze in mod automat (asa ar fi de preferat) ceea ce a facut real soferul cu ceea ce i-a dat softul sa faca. Un astfel de soft este util atata timp cat soferul poate executa ceea ce i-a dat softul daca soferul nu poate executa (din diferite motive) atunci softul isi pierde din utilitate.

Soferul nu poate executa ceea ce ii spune softul pentru ca o strada e in lucru si nu se poate circula pe ea, iar softul nu stie asta el rutand pe acolo masina. Cazul asta e unul clasic in care rutarea printr-un astfel de soft devine ineficienta, soferul nerespectand ceea ce i se spune, asta ducand la probleme majore operationale. De aceea e important ca un astfel de soft sa aiba posibilitatea sa blocheze strazi sau sa te lase sa desenezi strazi noi (se intampla asta pentru ca o strada poate fi blocata pentr 1 luna pentru reparatii, iar harta pe care se bazeaza rutarea nu stie asta, sau se poate construi o strada noua care va aparea pe harta softului dupa 6 luni cand apare noua actualizare de harti). Astfel de probleme pot face softul inoperabil si sa dati banii de pomana pe el.

Atentie mare cand implementati un astfel de soft pentru ca nu aveti puncte de referinta dupa implementare, adica nu aveti cu ce compara sa vedeti daca e bine sau nu ceea ce face softul, de aceea va recomand sa tineti o evidenta stricta a costurilor (e singurul mod in care puteti evalua performantele softului comparand valorile de dinainte de implementare si dupa implementare). Daca nu stiti cum sa faceti asta apelati la un consultant, eu va stau la dispozitie sa va ajut.