Ce este foaia de parcurs

In acest articol o sa afli ce este foaia de parcurs si la ce se foloseste ea. Foaie de parcurs este un document folosit in transporturi pentru a vedea ruta unei masini.

Denumirea acestui document spune care este rolul acestui document: foaie de parcurs, adica este un document care trebuie parcurs in modul in care este scris in acest document. Acest document a fost creat plecand de la o regula de management care zice ca e recomandat ca oamenii de pe poztii din partea de jos a organigramei (pozitii de executie) sa fie executanti, ei trebuie sa execute ceea ce li se spune asa cum li se spune fara a fi nevoiti sa ia decizii.

Fiind folosita in transporturi, preponderent pentru soferi, adica pentru executanti, foaia de parcurs este un document pe care soferul trebuie sa ii execute asa cum este el scris. Asta inseamna ca foaia de parcurs i se da completata soferului inainte ca soferul sa plece in cursa, el trebuind doar sa execute ceea ce e scris acolo (cititi pana la sfarsit sa intelegeti de ce in viata reala lucrurile nu se intampla asa, nu ma injurati de pe acum 🙂 ).

Ca sa rezum, foaia de parcurs este un document in care se identifica masina, sofreul, cu datele aferente fiecaruia, elementele legate de parcurs si ordinea in care trebuie executate, data si ora la care trebuie ajuns la fiecare locatie, iar apoi se inregistreaza in document datele de executare, adica nr de kilometri, consumul de combustibil (atat cantitate ca si consum specific) si confirmarile atingerii fiecarei locatii (de obicei samnatura de la o persoana din locatie).

Foaia de parcurs ar trebui sa se faca inainte de a se faca cursa, pentru fiecare parcurs (cursa) in parte. De obicei sunt documente pe format fizic (hartie), dar pot fi si in format electronic. Fiind un document financiar contabil care justifica cheltuieli el se supune atat legislatiei de transporturi cat si celei financiar contabile. E impamantenita idea ca acest document trebuie sa fie in format hartie, dar nu e intru totul adavarat asta, eu negasind in legislatie in mod explicit ca acest document trebuie sa fie in format fizic pe hartie, in legislatie am gasit decat faptul ca acest document trebuie sa justifice cheltuirea resurselor (combustibil si piese auto) si sa se identifice masina in mod unic, in cazul asta se pot folosi si documente electronice generate e sistemul GPS, atfel de documente respecatand conditia asta (daca cineva va sustine contrariul ceretii sa va arate in mod explicit in lege unde se prevede un document fizic, scris de mana de sofer).

De la ceea ce va spuneam mai devreme si anume ca foaie de parcurs este un document „de parcurs”, adica care trebuie facut inainte si urmat, foaia de parcurs a devenit (din cauza usurentei si comoditatii) un document de urmarire a parcursului. In mod normal documentul este dat soferului la plearea in cursa necompletat urmand ca soferul sa completeze documentul pe masura ce face cursa, adice el decide ordinea de efectuare a descarcarilor si a cursei. Asta se intampla pentru ca firmele nu sunt organizate pentru a putea face foi de parcurs pentru fiecare sofer in parte inainte de a pleca in cursa si atunci s-a adoptat aceasta metoda de lucru. Problema se rezolva daca folositi un soft de rutare (cititi aici ce inseamna un route planner, adica soft de rutare)