Car sharing – miracolul lumii moderne

car-sharing

car-sharing

Hai sa lamurim ce e car sharing pentru inceput si apoi sa vedem cat de mult ne va ajuta sau nu si de ce unii cred ca e un miracol al lumii moderne, miracol care va transforma transportul de calatori. Car sharing insemna ca mai multi oameni impart aceiasi masina, in acelasi timp sau pe rand. Ideea e ca poti folosi o masina pentru a scurta perioada de timp (sau lunga) pentru a rezolva niste probleme si apoi sa sa iei alta  sa rezolvi alte probleme etc. Deci, nu esti proprietarul masinii ci doar cumperi drept de utilizare pe o anumita perioada.

VI se pare cunoscut conceptul si modalitatea de operare? Daca stam sa ne uitam in jurul nostru modalitatea asta exista deja implementata si functionala in orice oras: se cheama transport in comun si taximetrie, iar mai nou UBER, care este tot o forma de taximetrie.

Exista voci care pun ca odata cu car sharing nevoie de proprietate a masinii si dorinta de a avea propria ta masina va scadea sau …chiar va disparea. Eu nu prea impartasesc aceiasi idee din 2 motive:

  • oamenii sunt comozi si, daca o sa va analizati pe voi, rudele si prietenii vostri o sa vedeti ca toti investim multi bani in confort sporit sau doar in confort. Casa pe care o detinem, mobila, sistemele de incalzire, masina, telefonul, chair si la job exista forme de confort pe care le adoptam. Nu o sa intru in detalii despre psihologia care duce la nevoia de confort, dar cred ca daca veti sapa adanc veti vedea ca asta este una din nevoile care a impins lumea spre dezvoltare si ceteodata catre supraconsum si supraproductie. Toti dorim confort, iar masina persoanala este asociata cu acel confort, de aceea oamenii nu vor renunta la un mijloc personal de transport;
  • costul. Costul este o componenta esentiala a vietii noastre si tot timpul punem in balanta pretul care trebuie sa-l platim si beneficiile pe care ni le aduce. Exista si acum calcule care se fac si care iti spun cam cand e convenabil sa detii o masina si cand nu, adica, de exemplu daca faci 10 km pe zi cu masina in mod cert costul de detinere vs costul de a folosi servicii alternative gen taxi e mare, in sensul ca te costa mai mult sa detii masina.. Daca insa faci 2000 de km pe luna cu masina atunci costul total de detinere si exploatare masina va fi mai mic decat costul care ar trebui platit pentru a cumpara servicii de transport de tip taxi sau UBER.

Car sharingul este un fel de taximetrie in care tu esti soferul, adica daca ar fi sa comparam cele 2 variante costurile ar fi cam aceleasi, folosind acelasi tip de masina cu exceptia taximetristului, in cazul taximetriei. Dar…..exista tot timpul un dar….in cazul car sharing apar alte costuri care e foarte posibil sa fie comparabile cu costul lunar al taximetristului si anume: plata unor servcii de monitorizare a masinii, plata unor servicii specifice pentru car sharing: deblocare masina cu telefon (sau diverse tipuri de carduri sau dispozitive IoT), contorizare si incasare bani, sisteme de protectie antifurt si multe, multe, multe asigurari care in cazul taximetristului nu prea existau. in lumea asta exista niste “smecheri” care storc bani din buzunarele noatre luna de luna si nu au limita, “smecherii” astia sunt bancile si asiguratorii si exact de smecherii astia sistemul de car sharing va deveni extrem de dependent, iar asta nu ma face sa cred decat ca costurile nu vor fi deloc mici.

As vrea sa fac o previziune aici, iar peste ani sa ne uitam pe postarea asta sa vedem daca am avut dreptate sau nu: vor aparea masini care se vor conduce singure, odata cu masinile astea (care vor fi atat personale cat si car sharing, sunt convins de asta) numarul de accidente va scadea, pentru ca, principalul vinovat al acidentelor este omul si deciziile pe care le ia in trafic. Odata cu aparitia masinilor autonome omul va disparea din ecuatie, deci nu vei mai avea nevoie de asigurare de tip RCA. Pot sa va garantez ca va aparea un alt gen de asigurare obligatorie pentru astfel de masini care va depasi actuala asigurare RCA ca si valoare pe care noi utilizatorii va trebui sa o platim.

Ca si concluzie eu cred ca solutiile de car sharing vor exista si, in mod cert, isi vor gasi nisa lor, dar cred ca asta nu va duce la diminuarea numarul de masini personale, iar aceste servicii vor scadea limita de km lunari pentru care decizia de a avea o masina va deveni o optiune viabila.

O sa fac in alta postare niste calcule.

Un audit pe zona de logistica si operational cu un consultant de al nostru costa cat un laptop bun si, poti obtine o masina buna pentru echipa ta de vanzari (prin reduceri de costuri).
Contacteaza-ne prin email TRIMITE EMAIL
Consulta serviciile noastre de consultanta SERVICII CONSULTANTA
Abonamentele de consultanta: ABONAMENTE.



Vrei mai multe noutati de la noi? Inscrie-te la newsletter:
join our mailing list
* indicates required