Ca tot e 1 Decembrie

La Multi ani tuturor romanilor!

Pentru ca tot e 1 Decembrie si pentru ca tot defileaza armata cu tot felul de tehnica militara de lupta am sa spun citeva curiozitati legate de masinile (tanc) si „monstrii” pe care ii vedeti la defilare si de alte echipamente tehnice.

– Tancurile au motoare in V , in general motoare clasice, dar exista si exceptii: tancul american M1 Abrams care are motor turbina un motor special conceput pentru a livra puteri mari.

– Motoarele de tanc au in general de la 800 la 1500 de cai putere. Da, ati auzit bine, cam cat un Bugatti Veiron, diferenta dintre cele doua fiind data de faptul ca motorul de tanc este construit sa livreze cuplu la turatii mici, adica putere la viteza mica. Ca si comparatie cred ca un tanc nu ar avea nici o problema sa traga dupa el vreo 50 de Bugatti care ar trage in sens invers.

– Motorele tancurilor au un mod de pornire cu aer comprimat, adica se introduce aer sub presiune in cilindri (se introduce aer in fiecare cilindru respectand ordinea de aprindere a cilindrilor) si acestia incep sa se miste cu viteza asigurand turatia de pornire a motorului.

Pe timp de iarna la pornire se  foloseste o tehnica mixta: pornire cu aer si electromotror; De obicei motoarele de tanc se incalzesc iarna inainte de pornire, pentru a usura pornirea, cu ajutorul unui preincalzitor.

-Unele motoare de tanc functioneaza cu orice fel de combustibil: pacura, motorina, benzina, gaz, etc, motorul fiind special conceput astfel incat forma camerei de ardere se modifica in functie de tipul combustibilului (asta se face cu ajutorul unei biele care isi modifica lunginea printr-o actiionare hidraulizca);

– Motoarele de tanc sunt etanse, pentru a permite tancului sa treaca pe sub apa, aerul necesar functionarii motorului se trage din cabina echipajului care este conectata printr-un tub la aerul de deasupra apei. La tevile de evacuare au niste clapete care nu permit intrarea apei in motor;

– motorul de tanc este foarte compact raportat la puterea pe care o dezvolta. Cel mai compact motor de tanc este fabricat de o firma germana si dezvolta 1500 de cai si are doar 1 m cub;

– cutia de viteze de tanc este de obicei una cu mecanisme planetare fiind foarte compacta si permitand furnizarea de puteri mari catre rotile motrice si putand asigura schimbarea vitezelor in turatie cu ajutorul unor ambreiaje. Functioneaza similar cu cutiile automate de pe turisme (cele cu convertizor de cuplu).

– senilele tancurilor se rup si de aceea trebuiesc inlocuite, iar pentru asta fiecare tanc are bucati componente ale senilelor, iar senila poate fi reparata de 2 oameni. Odata senila rupta tancul nu mai poate inainta.

– atunci cand merg pe asfalt pe senilele tancurilor se pun bucati speciale de cauciuc pentru a nu deteriora asfaltul;

– tancurile pot trece pentru suprafete de apa inghetate, iar gheata trebuie sa fie suficienta de groasa pentru a putea….. sustine un om. Daca omul trece pe gheata trece si tancul, asa se si verifica rezistenta ghetii. Un tanc are intre 30 si 70 de tone, dar presiunea exercitata de el pe unitatea de suprafata este aceiasi cu cea exercitat de un om;

– un tanc scapat de sub control nu prea poate fi oprit, reusind sa treaca fara probleme prin cladiri, sa-si croiasca drum prin padure scotand arborii din radacina . Singurele metode de a opri un tanc scapat de sub control este sa il suspenzi astfel incat ambele senile sa fie in aer, sa ii rupi o senila sau sa ramana fara combustibil;

– tancul are un sistem de suspensie bazat pe amortizoare rotative si bare de torsiune;

– viteza maxima de deplasare a tancului pe teren accidentat este de 50-60 km pe ora, aceasta viteaza fiind limitata nu de puterea motorului ci de elementele de suspensie.

– un tanc consuma intre 200-1000 de litri de motorina pe ora depinzand de motorizare si greutate;

– in zona in care se afla echipajul exista suprapreusine de aer (presiunea interioara este tot timpul mai mare decat cea exterioara), iar inauntru intra doar aer filtrat prin filtre speciale (asta pentru ca in cazul unui atac chimic sau nuclear echipajul sa fie protejat print faptul ca aerul contaminat nu intra in habitaclu).

– echipajul tancului comunica unii cu altii printr-un sistem intern de comunicatie fiecare avand casti si un fel de microfoane speciale care se alipesc de gat receptionand vibratiile corzilor vocale.

– unele tancuri moderne au mai mult de 30 de computere care le coordoneaza si o retea de fibra optica interna. Fibra optica este folosita atat pentru rapiditate cat si pentru ca nu este afectata de radiatiile electromagnetice;

– toate sistemele electronice si electrice prezente pe tanc au protectie la radiatile electromagnetice;

– un tanc poate rezista unei explozii atomice, singura conditie fiind sa nu-i fie smulsa turela de suflul exploziei, componentele electrice si electronice fiind proiectate a rezista la radiatia electromagnetica produse de o bomba atomica;

– tancurile folosesc inca din anii 90 (inceputul anilor 90) procesoare pe 64 de biti. Procesoarele pe 64 de biti au devenit comerciale abia acum citiva ani. De obicei tehnologia militara este cu citiva zeci de ani inaintea tehnologiei civile.

– taburile si masinile militare dotate cu roti au un sistem de umflare a pneurilor din mers si cauciucuri cu compartimentare, astfel ca nu pot ramine in pana decat foarte greu. Aceste masini care au mai multe punti, de obicei, au toate rotile motrice, existand insa si cazuri cand sunt 6×8 (asta insemnand 6 roti motrice din 8).

Fiecare masina e dotata cu cutii de transfer intre punti si diferentiale blocabile pe fiecare punte, astfel incat fiecare roata „trage independent’, diferentialele blocabile mecanice (de obicei cu craboti, adica autoblocare mecanica si nu electronica sau torsen asa cum e la turisme sau 4X4 comerciale) sesizeaza cand o roata patineaza si se o blocheaza automat transferand puterea catre celelalte roti care nu patineaza.

– a fost dezvoltat un sitem de arma care poate opri o formatie de tancuri fara sa distruga masinile sau echipamentele: este un fel de bomba care se lanseaza din avion deasupra formatiei de tancuri si care la o anumita altitudine „explodeaza”.

Explozia este de fapt o pulverizare de kerosen in atmosfera deasupra zonei, iar apoi kerosenul este aprins si arde violent consumand tot oxigenul din zona respectiva, in acest fel motoarele oprindu-se din cauza lipsei de oxigen, oamenii din interiorul tancului lesinand sau murind axifixiati;

– mastile de gaze pe care le au membri echipajului unui tanc au niste rezervoare speciale care pot genera oxigen pentru a anumite perioada de timp. Se inlocuieste elementul filtrant al mastii cu aceste rezervoare de mici dimensiuni. Aceste rezervoare pot genera oxigen pentru citeva zeci de minute.

-taburile pot naviga pe rauri putand folosi pentru acest lucru rotile sau elicele din spate care genereaza un jet puternic de apa (functioneaza pe principiul sky-jeturilor).

– taburiile si masinile militare grele pot avea mai mult de 2 roti care vireaza, de obicei au 4.

– echipamentele de radiolocatie genereaza campuri electromagnetice extrem de mari, aflate intr-o hala cu sistemul electric al halei decuplat, pornirea echipamentului de radiolocatie poate aprinde neoanele din incapere, neoane care vor lumina ca si cand ar fi alimentate de la retea (eu am fot martor acum multi ani la un experiment de acest fel la un regiment de rachete antiaeriene unde am lucrat);

– puterea echipamentelor de radilocatie este foarte mare, de obicei atunci cand faceam exercitii cu astfel de echipamente cladirile de pe raza echipamentului erau evacuate de personal doarece produceau stari de disconfort asupra personalului (dureri de stomac, de cap etc). Cei care se ingrijoreaza de SAR-ul telefoanelor mobile pot sa stea linistiti pentru ca un astfel de echipament pornit intr-o zona are efecte de zeci de mii de ori mai mari decat orice telefon mobil.

– o statie de transmisiuni cu salt in frecventa (care e foarte greu de interceptat) costa cam cat greutatea ei in aur.

Mai sunt multe altele legate de blidajul tancurilor, sistemele de vedere pe timp de noapte, sistemele de stabilizare a tevii tunului, blidajele reactive proiectate sa reziste proiectilelor cumulative , tipuri de proiectile folosite, dar vom vorbi de astea, poate, cu alta ocazie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *