Auditul ca arma de opresiune

Nu as vrea sa ating niste corzi sensibile cu auditul, dar in articolul asta am sa vorbesc despre audit asa cum il vad eu ca ar trebui sa functioneze si am sa fac cateva paralele cu ce am intalnit in niste companii.

Auditul, din puctul meu de vedere, este unealta sau procesul prin care seful companiei se asigura ca lucrurile merg bine in companie. El, ca si sef (acum i se zice manager sau leader) are in atributii si activitatea de control. Datorita faptului ca el e foarte incarcat cu alte chestii si datorita faptului ca nu are expertiza pe toate domeniile atunci isi creaza un departament de audit, care ar trebui sa desfasoare activitatea de control in locul sefului mare.

Activitatea asta de audit ar trebui vazuta si perceputa in companie ca o activitate care ajuta compania, oamenii si procesele sa evolueze catre un nou nivel de performanta. Pentru a putea face asta trebuie sa gaseasca problemele pe care le au procesele si oamenii. Cam asta ar fi scopul si asta ar trebui sa fie perceptia auditului in companie, daca…….daca nu a fost cultivata, de-a lungul timpului o alta perceptie. Daca exista o alta perceptie ea trebuie schimbata in perceptia de mai sus. Desigur ca asta nu e simplu de facut, dar se poate realiza prin actiuni concrete si concertate (poate am sa vorbesc despre asta in alt post). Chestia asta de schimbare trebuie sa plece de la seful cel mare si apoi sa continue cu echipa de audit si ultima oara cu oamenii care sunt auditati. Finalmente, chiar daca zicem ca auditam procese, proceduri sau activitati, orice auditor va audita oameni si modul cum oamenii fac activitati, procese si respecta proceduri.

Ca activitatea asta de audit sa aiba efectul scontat trebuia sa se desfasoare intr-un anume fel…planificat, iar de aceasta planificare sa stie toata lumea, oamenii care urmeaza sa fie auditati trebuie sa stie ca vor fi auditati, cand vor fi auditati si care sunt punctele auditate. Programul asta de audit trebuia sa existe, sa fie public si tranparent. Va spun asta pentru ca am gasit in comapnii mentalitati de genul: “Nu e treba ta cand fac eu audit, eu ma duc acolo cand vreau eu si stiu eu ce am de facut”, Mentalitatea asta am intalnit-o in companii in conditiile in care eu am cerut audit pe departamentul pe care il coordonam.

Pentru a se putea face un plan de audit corect ar trebui inceput cu identificare proceselor si activitatilor critice. Critice inseamna care care au impact major in activitatea companiei, impact major insemnand atat impact legal, impact financiar sau impact operational. Dupa ce se identifica aceste procese si activitati se poate face planul de audit, auditarea trebuind sa se concentreze primordial pe aceste activitati.

In unele companii, in mod real, cei de la audit sunt niste oameni care, de obicei, mizeaza pe efectul surpriza. Datorita acestui fapt ei se concentreaza pe elemente de “ambalaj”, elemente care ies primele in fata cand folosesti eleemntele surpriza. E foarte greu ca oameni care lucreaza astfel sa gaseasca elemente de profunzime care sa aduca un beneficiu procesului, oamenilor si companiei si sa poata scote la lumina probleme  profunde de proces si mai ales sa ajute oamenii si compania sa faca urmatorul pas.

Astfel de auditori ar trebui scosi din zoa de audit si trimisi sa faca altceva, dar pentur asta trebuie ca seful sa-si dea seama ca alea sunt probleme de “ambalaj” si ca trebuie de fapt sa gaseasca problemele profunde de proces. De obicei, problemele profunde de proces sunt cele care blocheaza activitatea, iar daca nu o blocheaza creaza fluxuri paralele, fluxuri care sunt, in cele mai multe cazuri, necontrolate si netinute sub control. Daca procesele sunt interdepartamentale (adica traverseaza mai multe departamente pentru a fi finalizate) si nu se identifica problemele interdepartamentale in activitatea de audit atunci aceste probleme devin grave si toxice pentru companie.

Cam atat azi despre audit, probabil ca am sa mai revin si alte articole pentru ca e un subiect important, cel putin din punctul meu de vedere.

Un audit pe zona de logistica si operational cu un consultant de al nostru costa cat un laptop bun si, poti obtine o masina buna pentru echipa ta de vanzari (prin reduceri de costuri).
Contacteaza-ne prin email TRIMITE EMAIL
Consulta serviciile noastre de consultanta SERVICII CONSULTANTA
Abonamentele de consultanta: ABONAMENTE.



Vrei mai multe noutati de la noi? Inscrie-te la newsletter:
join our mailing list
* indicates required