Alocare costuri pe client sau pe agent

Alocare costuri pe client sau pe agent este una din dilemele pe care oamenii din business le au. Din acest articol, daca il vei citi pana la final, vei afla urmatoarele:

  • ce inseaman alocare costuri pe client sau pe agent
  • care e metoda recomandata.

Ce inseamna alocare costuri pe client sau pe agent

In lupta cu profitabilitatea diversi manageri aleg sa faca raportarea costurilor folosind diverse metode. Datorita faptului ca agentii de vanzari sunt platiti cu bonusuri in functie de performanta, uneori, principiul de alocare costuri urmeaza linia asta. Cea mai simpla metoda de bonusare a agentilor este pe baza rezultatelor din vanzari. Rezultatele, de obicei, sunt asociate cu cifra de afaceri realizata de ei pe zona. Este un prin pas, cel mai simplu dar nu cel mai eficient. Daca vei merge pe calea asta vei vedea ca agentul va vinde oriune, oricat fara sa-l intereseze profitabilitatea ci doar cifra de vanzare.

Urmatorul pas este sa il bonusezi pe agent in funtie de profitabilitae si nu de cifra de vanzari. E o intrega discutie aici pentru ca, toeretic, el nu poate controla costurile. Nu in totalitate! Dar prin faptul ca nu mai vinde oricat oriunde poate controla costurile. Simplu interes asupra problemei va genera un plus de profitailitate.

Problema care apare pentru a putea calcula profitabilitatea este alocarea costurilor pe client sau agent (am scris un articol despre asta Profitabilitae pe client – prin logistica). Datorita faptului ca se urmareste profitabilitatea pe agent exista tendinta de a aloca costurile pe agent. E o metoda mult mai usoara decat a aloca costurile pe client. O sa va dau un exemplu: o masina care pleca din Bucuresti si merge pe zona Bacau Iasi. Bacau are un agent, iar Iasi are un alt agent. De obiei, costurile generate de masina vor fi impartite pe agenti pe baza volumelor din masina pe ficecare agent. Asta e una din metode, nu foarte acurata, dar simpla.

Care din metode e recomandata

Alocarea costurilor pe agent va rezolva, oarecum, problema de bonusare a agentului. Zic oarecum pentru ca problema principala sunt clientii care sunt neproifitabili. Alocarea costurilor pe agent nu va ava arata care sutn clientii neprofitabili.

Alocarea costurilor pe client va rezolva ambele probleme. Agentul avand alocati clienti, calculand profitabilitatea pe client automat se poate calcula si pe agent. Totodata. metoda de alocare a costurilor pe client va rezolva si o alta problma, aceea a clientilor neprofitabili. De asemeena ii arata si agentului care sunt clientii neprofitabili pentru a putea lucra cu ei.

Dupa cum rezulta din datele de mai metoda recomandata este aceea de alocare a costurilor pe client. Asta pentru ca reolva probleme esentiale de profitabilitate a companiei. Astea toate au legatura cu logistica pentru ca, asa cum scriam in articolul la care ti-am dat linkul la inceput, elementul esential in alocarea costurilor pe client este costul de logistica.

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *