Accidentele rutiere

accidentele rutiere

accidentele rutiere

Din experienta mea de pana acum, lucrand sau colaborand cu multe companii care au flota am tras niste concluzii legate de fenomenul asta: accidentele rutiere.

In articolul asta as vrea sa va spun cateva dintre concluziile trase de mine de-a lungul timpul:

  • cine e vinovat de accident;
  • cum sa facem sa evitam accidentele;

Am facut accident, dar nu sunt vinovat. Ce ai cu mine?

Una dintre problemele cele mai des intalnite in companii sunt oamenii care au un accident in fiecare luna. Nu vreau sa fiu misogin, dar, dintr-o statistica proprie, doamnele si domnisoarele agenti de vanzari sau agenti de teren apar destul de des intr-o astfel de statistica.

Sunt si unii barbati, dar mai rar, oricum cauzele sunt diferite la barbati fata de femei. La femei printre cauze am intalnit:

-acomodarea cu masina,

-atentia distribuita si

-lipsa de previzionare.

La barbati mai des apare condusul agresiv, oboseala la volan si lipsa de previzionare.

Lipsa de previzionare

Subtitlul de sus are legatura cu cauza comuna atata la barbati cat si la femei si anume: lipsa de previzionare. Ce vreau sa zic cu asta este ca sunt niste situatii in trafic care pot fi previzionate ca avand posibilitate mare sa se produca un accident. Previzionare aceasta poate duce la evitarea accidentului rutier.

De exemplu: o masina din trafic opreste pe partea dreapta. In cazul asta in mod cert te astepti sa se deschida o usa, de obicei a soferului care nu se asigura si….uite asa apare accidentul rutier.

Putea fi evitat? Sigur.

Un alt caz este in sensul giratoriu cand unii soferi schimba banda dorind sa iasa din sens sau sa intre in sens. Stii ca se intampla asta in mod frecvent? Probabil ca da.

Mai sunt si alte exemple:

-pastrarea distantei fata de cel din fata,

-iesirea de pa strazi laterale unde pe strada principala sunt parcate masini si pe stanga si pe dreapta, afara e zapada si strada principala e dezapezita, iar strazile alterale nu. O masina vrea sa iasa de o strada laterala, se opreste, se asigura, iar apoi stiind ca va patina accelereaza tare masina ca sa iasa si vireaza. In aceasta caz exista foarte mare probabilitate ca masina sa derapeze de rotile din spate, mai ales daca are tractiune spate. Curba va fi luata mult mai larg decat interntioneaza soferul, iar daca esti pe banda a doua….bang,,, etc.

Stiind astea esti vinovat sau nu de producerea accidentului? Legal nu esti, dar moral stiind ca puteai sa eviti……

Cum facem sa evitam accidentele rutiere de genul asta?

Din experienta mea extrem de multe accidente rutiere ar fi putut fi evitate daca……si aici e un mare daca…se descopera cauza care le produce. cauza este diferita in functie de sofer sau poate fi o cauza generala generata de sistem. Cauzele descrise mai sus sunt, de obicei, dependente de sofer si de modul lui de intelegere si actionare. Asta se poate rezolva cu traininguri periodice si cu punerea adevaratelor motive pe masa.

Orice accident cu o masina de firma iti genereaza costuri suplimentare prin lipsa de eficienta in vanzari sau prin imposibilitatea operationala de a indeplini sarcini. Toate situatiile descrise mai sus se pot rezolva prin discutii 1 la 1 cu persoanele respective si prin sesiuni repetate de training.

Prima poveste

O sa va poveste 2 intamplari sa vedeti cum s-au rezolvat problemele:

  • lucram la o companie unde soferii faceau multi km. In mod curent 15.000 de km pe luna era ceva normal, in anumite situatii ajungand la 25.000 de km lunar pe anumiti soferi.

In fiecare luna aveam o regula si ii adunam pe toti si le vorbeam de masurile de siguranta: -purtarea centurii,

-previzionarea in trafic etc. Le vorbisem atata de mult de asta, in special de purtarea centurii (era in vremea cand nu era obligatorie si nu primeai amenda pentru asta) incat le intrase in susbconstient.

La un moment dat, intr-o sambata, ma suna coegii ca avem un accident nasol, s-a rasturnat o masina. Dar nu s-a rasturnat pe lateral si fata -spate. Era vara si soferul oprise masina sa faca numarul 1 si dupa se urcase din nou in masina si fiind cald lasase geamul deschis. Cand s-a urcat in masina, mi-a povestit ca si-a adus aminte de sedintele alea care le faceam si exact exemplul asta il dadeam, cand se dau jos sa isi faca nevoile si uitau sa-si puna centura.

Si-a adus aminte si si-a pus centura cand a urcat. In timp ce conducea pe geamul deschis a intrat o albina si l-a intepat de picior. S-a speriat, a pierdut controlul si a intrat in sant la 80-90km/h. Mi-a povestit ca daca nu avea centura impactul il scotea prin parbriz si cadea masina pe el omorandu-l. Datorita centurii a iesit din masina cu ceva sgarieturi si foarte speriat.

A doua poveste

  • a doua poveste e legata de gasirea cauzelor accidentelor. Lucram la o companie unde aveam 4 daune totale pe saptamana. A fost o perioada neagra in care  nu mai mai stiam ce sa facem.

De obicei erau avariate foarte grav masinile, soferii scapand cu sperieturi si contuzii minore. De obicei lovituri din fata. Masinile aveau casco ne recuperam pagubele, dar aveam mari sincope operationale pentru ca inlocuirea acelor masini de marfa se facea in cateva luni (acte de leasing, comanda la furnzior etc…). Nu mai stiam ce sa facem, am inceput sa intrebam in stanga si in dreapta, specialisti, asociatii profesionale, toti dadeau din umeri.

Problema s-a rezolvat rapid cand am actionat asupra cauzelor care provocau accidentele: oboseala soferilor (un pic mai greu de rezolvat, dar s-a rezolvat cu toate ca s-a lasat cu scandal si greva) si modul de conducere al soferilor.

Cele 2 cauze cumulate erau devastatoare. Modul de conducere al soferilor l-am schimbat inca de la angajare. Le-am cerut sa dea proba de traseu urmarind in mod special cum pastreaza distanta fata de cel din fata. Problema oboselii am rezolvat-o prin programarea curselor si reducerea oboselii. Masuri simple si extrem de efixiente care ne-au facut ca in 6 luni sa reducem cu 80% numarul accidentelor.

Concluzie

De obicei astfel de lucruri sunt trecute cu vederea in companii, dar exeperienta imi spune ca problema trebuie tratata cu seriozitate pentru ca accidentele repetate facute de aceiasi persoana pot duce in final la tragedii, iar astfel de situatii pot fi evitate prin ceva mai multa implicare si prin cerentii timpurii, inainte de a se produce tragedii. Daca nu stiti cum sa actionati puteti veni la noi si va putem ajuta.

2 păreri la “Accidentele rutiere

  1. Mihai

    Ma bucur sa vad ca exista preocupare in privinta accidentelor rutiere. Insa cauza principala, in opinia mea, este de departe NERESPECTAREA regulilor de circulatie.
    Conduc zilnic si constat urmatoarele:
    – semnalizarea la schimbarea directiei de mers a devenit o raritate
    – depasirea pe linia continua cu politia de fata este ceva uzual
    – depasirea limitei de viteza este ceva firesc – daca mergi legal te claxoneaza si te depasesc agresiv
    – vorbitul la telefon fara hands free este practicat pana si de soferii de autobuz – cu o mana pe volan si cu cealalta pe telefon
    – bagatul in fata la semafor este sport national
    – condusul agresiv
    – trecerea pe rosu – am vazut pana si tramvaie fortand rosul si blocand intersectia
    – etc

    Cunosc si soferi profesionisti – in opinia lor multe reguli sunt abuzive si incearca sa le eludeze de cate ori au ocazia.

    Faptul ca nu se aplica sanctiuni este principala cauza a nerespectarii regulilor care totusi au rolul de a proteja participantii la trafic si a asigura fluiditatea. Apoi vine educatia…
    In tarile civilizate catre care tindem exista sisteme de monitorizare a traficului si cand este semnalata o incalcare te trezesti cu amenda acasa. Dupa cateva aventuri dinastea si cand omul intelege ca este sanctionat daca incalca regulile, respectarea acestora va deveni o normalitate.

    Examplu. Un amic in Suedia intr-o masina condusa de un suedez, drumul liber, prin padure, limita 50km/ora. Suedezul mergea cu 50. Romanul ii sugereaza ca drumul este liber si poate merge mai repede. Suedezul nu intelege ce vrea sa spuna…

    Răspunde
    1. admin Autor articol

      Ai dreptate in ceea ce spui! Nerespectarea regulilor duce la accidente. Lipsa infrastructurii corelata cu nerespectarea regulilor duce la accidente. Regulile nu sunt respectate pentru ca politia nu e pe strazi si nu sanctioneaza, infrastructura nu exista, de asemeena, din cauza autoritatilor.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *