Accidentele rutiere

accidentele rutiere

accidentele rutiere

Din experienta mea de pana acum, lucrand sau colaborand cu multe companii care au flota am tras niste concluzii legate de fenomenul asta: accidentele rutiere. In articolul asta as vrea sa va spun cateva dintre concluziile trase de mine de-a lungul timpul.

Am facut accident, dar nu sunt vinovat. Ce ai cu mine?

Una dintre problemele cele mai des intalnite in companii sunt oamneii care au un accident in fiecare luna. Nu vreau sa fiu misogin, dar, dintr-o statistica proprie, doamnele si domnisoarele agenti de vanzari sau agenti de teren apar destul de des intr-o astfel de statistica. Sunt si unii barbati, dar mai rar, oricum cauzele sunt diferite la barbati fata de femei. La femei printre cauze am intalnit: acomodarea cu masina, atentia distribuita si lipsa de previzionare. La barbati mai des apare condusul agresiv, oboseala la volan si lipsa de previzionare.

Subtitlul de sus are legatura cu cauza comuna atata la barbati cat si la femei si anume: lipsa de previzionare. Ce vreau sa zic cu asta este ca sunt niste situatii in trafic care pot fi previzionate ca avand posibilitate mare sa se produca un accident, iar previzionare aceasta poate duce la evitarea accidentului rutier. De exemplu: o masina din trafic opreste pe partea dreapta, in cazul asta in mod cert te astepti sa se deschida o usa, de obicei a soferului care nu se asigura si….uite asa apare accidentul rutier. Putea fi evitat? Sigur. Un alt caz este in sensul giratoriu cand unii soferi schimba banda dorind sa iasa din sens sau sa intre in sens. Stii ca se intampla asta in mod frecvent? Probabil ca da. Mai sunt si alte exemple: pastrarea distantei fata de cel din fata, iesirea de pa strazi laterale unde pe strada principala sunt parcate masini si pe stanga si pe dreapta, afara e zapda si strada principala e dezapezita, iar strazile alterale nu, iar o masina vrea sa iasa de o strda laterala, se opreste, se asigura, iar apoi stiind ca va patina accelereaza tare masina ca sa iasa si vireaza; in aceasta caz exista foarte mare probabilitate ca masina sa derapeze de rotile din spate, mai ales daca are tractiune spate, iar curba va fi luata mult mai larg decat interntioneaza soferul, iar daca esti pe banda a doua….bang,,, etc.

Stiind astea esti vinovat sau nu de producerea accidentului? Legal nu esti, dar moral stiind ca puteai sa eviti……

Cum facem sa evitam accidentele rutiere de genul asta?

Din experienta mea extrem de multe accidente rutiere ar fi putut fi evitate daca……si aici e un mare daca…se descopera cauza care le produce. cauza este diferita in functie de sofer sau poate fi o cauza generala generata de sistem. Cauzele descrise mai sus sunt, de obicei, dependente de sofer si de modul lui de intelegere si actionare. Asta se poate rezolva cu traininguri periodice si cu punerea adevaratelor motive pe masa. Orice accident cu o masina de firma iti genereaza costuri suplimentare prin lipsa de eficienta in vanzari sau prin imposibilitatea operationala de a indeplini sarcini. Toate situatiile descrise mai sus se pot rezolva prin discutii 1 la 1 cu persoanele respective si prin sesiuni repetate de training.

O sa va poveste 2 intamplari sa vedeti cum s-au rezolvat problemele:

  • lucram la o comanie unde soferii faceau multi km, in mod curent 15.000 de km pe luna era ceva normal, in anumite situatii ajungand la 25.000 de km lunar pe anumiti soferi. In fiecare luna aveam o regula si ii adunam pe toti si le vorbeam de masurile de siguranta: purtarea centurii, previzionarea in trafic etc. Le vorbisem atata de mult de asta, in special de purtarea centurii (era in vremea cand nu era obligatorie si nu primeai amenda pentru asta) incat le intrase in susbconstient. La un moment dat, intr-o sambata, ma suna coegii ca avem un accident nasol, s-a rasturnat o masina, dar nu s-a rasturnat pe lateral si fata -spate. Era vara si soferul oprise masina sa faca numarul 1 si dupa se urcase din nou in masina si fiind cald lasase geamul deschis. Cand s-a urcat in masina, mi-a povestit ca si-a adus aminte de sedintele alea care le faceam si exact emeplul asta il dadeam, cand se dau jos sa isi faca nevoile si uitau sa-si puna centura. Si-a adus amiinte si si-a pus centura cand a urcat. In timp ce conducea pe geamul deschis a intrat o albina si l-a intepat de picior. S-a speriat, a pierdut controlul si a intrat in sant la 80-90km/h. Mi-a povestit ca daca nu avvea centura impactul il scotea prin parbriz si cadea masina pe el omorandu-l. Datorita centurii a iesit din masina cu ceva sgarieturi si foarte speriat.
  • a doua poveste e legata de gasirea cauzelor accidentelor. Lucram la o companie unde aveam 4 daune totale pe saptamana. A fost o perioada neagra in care  nu mai mai stiam ce sa facem. De obicei erau avariate foarte grav masinile, soferii scapand cu sperieturi si contuzii minore. De obicei lovituri din fata. Masinile aveau casco ne recuperam pagubele, dar aveam mari sincope operationale pentru ca inlocuirea acelor masini de marfa se facea in cateva luni (acte de leasing, comanda la furnzior etc…). Nu mai stiam ce sa facem, am inceput sa intrebam in stanga si in dreapta, specialisti, asociatii profesionale, toti dadeau din umeri. Problema s-a rezolvat rapid cand am actionat asupra cauzelor care provocau accidentele: oboseala soferilor (un pic mai greu de rezolvat, dar s-a rezolvat cu toate ca s-a lasat cu scandal si greva) si modul de conducere al soferilor. Cele 2 cauze cumulate erau devastatoare. Modul de conducere al soferilor l-am schimbat inca de la angajare punandu-i sa dea proba de traseu urmarind in mod special cum pastreaza distanta fata de cel din fata. Problema oboselii am rezolvat-o prin programarea curselor si reducerea oboselii. Masuri simple si extrem de efixiente care ne-au facut ca in 6 luni sa reducem cu 80% numarul accidentelor.

De obicei astfel de lucruri sunt trecute cu vederea in companii, dar exeperienta imi spune ca problema trebuie tratata cu seriozitate pentru ca accidentele repetate facute de aceiasi persoana pot duce in final la tragedii, iar astfel de situatii pot fi evitate prin ceva mai multa implicare si prin cerentii timpurii, inainte de a se produce tragedii. Daca nu stiti cum sa actionati puteti veni la noi si va putem ajuta.

Un audit pe zona de logistica si operational cu un consultant de al nostru costa cat un laptop bun si, poti obtine o masina buna pentru echipa ta de vanzari (prin reduceri de costuri).
Contacteaza-ne prin email TRIMITE EMAIL
Consulta serviciile noastre de consultanta SERVICII CONSULTANTA
Abonamentele de consultanta: ABONAMENTE.



Vrei mai multe noutati de la noi? Inscrie-te la newsletter:
join our mailing list
* indicates required