Logistica

Eficienta logistica la tine – 3 intrebari esentiale

eficienta logistica
Logistica

Ca si CEO al unei companii ar trebui sa-tip ui 3 intrebari cheie despre logistica, iar daca vei gasi raspunsul la ele vei gasi si metodele de ati eficientiza logistica.

1. Este eficienta logistica mea?

De obicei, managerii utilizeaza KPI -uri pentru a masura performanta anumitor sisteme si astfel ei definesc pe flux diferite KPI-uri atasate unor puncte de control care apoi le dau o informatie asupra eficientei procesului. Sunt oare suficiente KPI – urile de proces pentru a masura eficienta logistica? Ce inseamna eficienta si cum se defineste ea? Eficienta inseamna sa ai costuri bune sau sa-ti satisfaci clientii? Din punctul meu de vedere eficienta inseamna sa livrezi produsul corect, in timpul corect cu costul corect, calitatea fiind o chestiune deja asumata. Deci din punctul meu de vedere eficienta ar trebui analizata din punct de vedere al clientului si nu din punct de vedere al KPI-urilor interne.

Daca ai reusit sa intelegi nevoile clientilor tai in termeni de nevoi logistice si sa-ti setezi serviciile si costurile logistice in concordanta cu aceste nevoi esti pe drumul cel bun.  De curand, discutam cu un client care facea servicii de livrare la toti clientii zilnic.  E oare necesar asta? Nu tot timpul. Daca vei discuta in mod inteligent cu clientii si le vei propune sa le livrezi 1 data la 2 zile impatind reducerea de cost cu ei probabil multi dintrei ei vor spune da.

2. Cat costa logistica businessului tau?

Stii ce procent din cifra de afaceri reprezinta logistica? Stii cat are concurenta? Stii cat te costa o ruta sau cat te costa logistica pe o anumita zona? Stii cat te costa din punct de vedere logistic si operational o comanda? Stii care sunt costurile logistice pe kg, tona de produs sau pe palet?

Sunt intrebari la care daca e gasesti raspunsul te pot diferentia in piata si te pot ajuta in strategiile viitoare de introducere a noi roduse sau de atacare a noi piete.

Stii ca intre 30-40% din produsele tale parasesc depozitul cu marja negativa? Stii care sunt acelea?

Sigur ar trebui identificate daca nu le stii, iar daca nu ai datele astea ar trebui sa schimbi si niste oameni in departamentul de logistica.

3. Unde pot imbunatati logistica mea?

Ar trebui plecat tot de la client, pentru ca el ne da banii. Fara banii lui degeaba imbunatatim. Eu am invatat ca, in logistica poti face orice, nu exista limite, trebuie doar sa gasesti pe cineva care sa plateasca pentru asta.

Daca discutati cu oamenii dumneavoastra de logistica si ii intrebati despre pasii de imbunatatire a departamentului lor, probabil, ca 90% (as merge chiar pina la 95% – fara sa-mi fac griji) vor sari etapa cu clientul si va vor baga direct in cifrele departamentului. Gresit domnilor colegi, trebuie plecat de la client, el e cel mai important, pentru ca puteti sa aveti super KPI-uri daca clientul nu e multumit. S-ar putea sa ramineti doar cu KPI-urile.

Clientul e multumit de servicii? Ii ajunge marfa la timp, in cantitatea comandata?

Daca da, trecem mai departe. Unde ar trebui sa ne uitam? In primul rand la stocuri si rulajul acestora, la modul de inventariere al lor. Din experinta mea acolo sunt problemele mari, iar ca problemele sa se rezolve, ar trebui ca logistica si achizitiile (care in Romania in cele mai multe din cazuri au 2 sefi separati cu 2 viziuni diferite) sa comunice profesional. Unde ar mai fi costuri mari si unde ar trebui sa mai reducem? Transport, distributie, salarii (iar aici as pune accent foarte mare pe orele suplimentare, care de cele mai multe ori scapa de sub control).

Daca vrei sa te ajutam sa obtii performanta in logistica vezi aici ofertele noastre de servcii de consultanta logistica: Servicii consultanta logistica

admin

Consultant logistica si supply chain, transport, depozitare, distributie, productie, achizitii, implementare WMS, TMS, APO, ERP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *