5 paşi pentru a forma o echipa

echipa

echipa

Operatiunile din logistica si supply chain necesita, in foarte multe situatii, activitati in echipa. Formarea unei echipe stabile si performante este un “must” pentru a putea performa si pentru a putea atinge obiectivele.

Formarea unei echipe este o activitate permanenta. In foarte multe situatii, unii membri ai echipei decid sa plece si atunci ei trebuiesc inlocuiti sau apar noi task-uri pentru echipa.

Pentru a putea performa, performanta echipei este foarte importanta. O echipa ai carei oameni nu lucreaza impreuna si care nu e stabila va fi greu de coordonat si va fi greu de obtinut rezultate de la acea echipa, deoarece vor exista tot timpul tensiuni. Tu, ca team leader ai sarcina de a uni si stabiliza echipa si a-i face pe oamenii din echipa sa lucreze impreuna ca un singur om.

Cei 5 pasi pentru a forma o echipa

O cale simpla de a forma o echipa este sa cunosti cei 5 pasi in care o echipa se poate forma:

1. Formarea echipei (forming in engleza)

Este primul stadiu al procesului de formare a echipei. In acesta etapa a formarii echipei, oamenii fac cunostiinta unii cu altii, se analizeaza unii pe altii. Sunt politicosi si pozitivi in ceea ce priveste noul proiect.

Unii dintre ei pot avea ceva probleme deoarece intra intr-un proiect nou, cu oameni noi, oameni pe care nu ii cunosc suficient de bine. In aceasta etapa, tu, ca leader trebuie sa ii ajuti sa se cunoasca intre ei si sa le transmiti foarte clar care e rolul fiecaruia in componenta echipei nou create. De obicei aceasta etapa este una scurta si se trece la urmatoarea etapa: furtuna.

2. Furtuna (storming in engleza)

Este o etapa naturala si normala in formarea unei echipe. Este o etapa care nu e prea placuta, dar este o etapa foarte importanta in formarea echipei. Nu se poate forma o echipa fara sa se parcurga aceasta etapa.

Aceasta etapa poate fi mai scurta sau mai lunga in functie de experienta membrilor echipei si a team leaderului si de actiunile care se intreprind. In aceasta etapa, membrii echipei “isi arata muschii” si vor sa-si cucereaca pozitia.

De obicei apar frecvente “lupte pentru suprematie si pozitie” intre membrii echipei. Unii din membri echipei incep sa sa plânga despre cat de mult muncesc ei si cât de mult sunt incarcati fata de ceilalti membri ai echipei. Alti membri ai echipei nu sunt multumiti de modul de abordare al problemelor si incep sa puna bariere in realizarea obiectivelor.

Tot in aceasta etapa unii membri ai echipei vor contesta calitatea ta de team leader. In aceasta etapa multe echipe esueaza. Daca team leaderul nu are o personalitate puternica si nu este recunoscut de catre echipa ca un leader, membri echipei vor continua lupta (uneori pe motive puerile), iar echipa se va destrama.

In aceasta etapa trebuiesc luate masuri ferme si transparente astfel incât echipa sa recunoasca influenta team leaderului si sa inceapa sa-si cunoasca fiecare pozitia in echipa. Dupa aceasta etapa urmeaza a treia etapa – stabilizarea.

3. Stabilizarea (norming in engleza)

Este etapa in care echipa se stabilizeaza. In aceasta etapa echipa se stabilizeaza si se stabileste o ierarhie clara pentru toti membrii echipei.

Fiecare membru al echipei isi gaseste locul si intelege clar care este roul si sarcinile sale in echipa. In aceasta etapa membri echipei lucreaza impreuna, se ajuta unii pe altii sa performeze si isi insusesc criticile in mod contructiv, ca o cale de a rezolva problemele aparute.

Ei incep sa socializeze unii cu altii si incep sa se vada rezultatele echipei. Când i se traseaza noi responsabilitati echipa va oscila intre stadiul furtuna si stabilizare, dar tranzitia de la furtuna la stabilizare va fi rapida si lina.

4. Performanta (performing in engleza)

In acest stadiu echipa este gata sa performeze. in acest stadiu echipa lucreaza ca o singura persoana si problemele se rezolva rapid. Membri echipei se cunosc foarte bine unii cu altii si, in foarte multe cazuri, echipa e capabila sa performeze fara un lider.

In aceasta etapa daca unul din membri echipei va parasiechipa, acest lucru nu va afecta performanta echipei. Team leaderul poate delega multe din sarcinile operationale catre membrii echipei si el se poate ocupa de dezvoltarea echipei.
Mai exista o etapa care nu e foarte consacrata insa. Etapa se cheama destramarea echipei.

5. Destramarea echipei (adjourning in engleza)

Este etapa când echipa se destrama. Pentru unii din membri echipei aceasta etapa poate fi foarte frustranta deoarece sunt atasati de ceilalti mebri ai echipei. Noile provocari nu sunt ceea ce isi doresc, ei dorind ca echipa sa se mentina.

In aceasta etapa echipa trebuie sa aiba posibilitatea sa celebreze victoriile si sa poata avea increderea ca in viitor vor mai lucra impreuna deoarece au un trecut impreuna si e mai usor de format o echipa stabila.
Ca team leader pentru a putea construi o echipa puternica trebuie sa poti controla toate aceste etape. In fiecare etapa trebuie actionat cu fermitate astfel incât problemele sa fie rezolvate clar si foarte transparent. In toate etapele trebuie ca team leaderul sa fie implicat cu toate resursele si sa gaseasca motivatiile pentru fiecare membru al echipei si sa utilizeze aceste informatii intr-o maniera inteligenta.

Tu cum iti creezi echipa? Share daca articolul ti s-a parut interesant.

Dacaa ti-a placut acest articol te rog sa il citesti si pe uramtoarul: Am uitat sefu’!

3 comentarii la „5 paşi pentru a forma o echipa

  1. Bogdan

    Interesant.
    În cat timp se formează doua echipe din:
    – Un polonez, un ceh, un bulgar, trei slovaci, sase romani și cinci italieni;
    – 20-25 ani 3, 25-30 ani 1, 30-35 ani 4, 35-40 2, 40-45 4, 45-50 ani 1, 50-55 ani 2
    -patru vorbesc engleza, 6 italiana.
    Provocare, nu-i asa?

    Răspunde
  2. andrei

    Cred ca inainte de a forma o echipa, un team leader trebuie sa stie sa fie team-leader. altfel ne oprin la storming. un leader incapabil sa organizeze sa delege autoritate si sa potriveasca piesele din puzzle e mai degraba un factor destabilizator. ca sa formezi o echipa trebuie sa ai un team leader formal si informal; Unul care incearca sa castige experienta si se formeaza pe ‘nervii’ membrilor de echipa este mai degraba districtiv decat constructiv. Si din pacate sunt prea multi care devin leaderi formali pe alte criterii decat cele de competenta profesionala si personala;
    M-am trezit la un moment dat ca intr-o echipa din care faceam parte 14 persoane, 8 (adica opt) erau numiti ‘manageri’. unul mai sef ca celalalt pana la aparitia unei probleme; atunci asistau din ‘cc’ sau ‘bcc’ si sperau ca se va gasi o solutie. si vorbim de o multinationala care ‘de afara’ arata spectaculos…
    Si pe linkedIn 80% sunt manageri (fie si in firma de 3 oameni unul e manager general celalat manager de logistica si al treilea manager comercial)
    ducem lipsa de manageri reali si in corolar de ‘negri pe plantatie’ fiindca toti sunt directori..
    Teoria e buna insa presupune in ipoteza un team-leader. ‘dati-mi un punct de sprijin si ridic Pamantul’….

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *